Förskollärares uppdrag att leda 7.5 hp
Därför är kursen viktig för förskolan
Förskolans pedagogiska personal har traditionellt bestått av arbetslag med blandade yrkeskategorier med olika utbildning; dels förskollärare med akademisk förskollärarutbildning, dels barnskötare med gymnasial barnskötarutbildning eller utan specifik pedagogisk utbildning. Oavsett skillnad i utbildningsnivå har förskollärare och barnskötare traditionellt delat ansvar och uppgifter lika inom arbetslaget.
Sedan år 2018 har förskollärare dock givits ett särskilt ansvar i utbildningen som arbetslaget genomför gemensamt. Mer specifikt handlar detta uppdrag om att arbetslagets gemensamma arbete ska ske under ledning av förskollärare som ska leda de målstyrda processerna (Ur Läroplan för förskolan Skolverket, 2018). Detta nya framskrivna ledarskap fokuserar nu alltså inte bara att leda barnen, utan att leda arbetslagets gemensamma arbete med förskolans utbildning. En intention med ett specifikt framskrivet förskolläraruppdrag är att stärka den pedagogiska kvaliteten och öka likvärdigheten för alla barns möjlighet till utveckling och lärande. Det finns flera anledningar till att yrkesverksamma förskollärare behöver kompetensutveckling inom detta område:
- För det första är förskollärares uppdrag att leda arbetet i arbetslaget ett nytt uppdrag som många av de som är verksamma idag inte har med sig från sin förskollärarutbildning. Detta är ett uttryckt behov hos de förskollärare som vi har haft kontakt med i samband med våra olika forskningsstudier.*
- För det andra visar såväl vår som andras forskning om förskollärares särskilda ansvar och ledarskap att pedagogers arbete och ansvar fortfarande inte fördelas med utgångspunkt i utbildning, trots Skolverkets formuleringar, och att den starka traditionen att fördela arbetet med utgångspunkt i jämlikhet och erfarenhet fortfarande är dominant. Forskning visar att förskollärares kompetenser snarare ofta förminskas av både förskollärare och barnskötare.
- För det tredje visar forskning också att det finns oklarheter bland förskolans pedagogiska personal gällande vad förskollärares ledarskap konkret innebär i praktiken och hur det relaterar till barnskötarnas uppdrag.
En potentiell risk som har lyfts av forskare är att den fortsatt starka jämlikhetsdiskursen kan påverka förskolans kvalitet till det sämre. Sammantaget visar detta på ett behov av en kompetensutvecklingsinsats särskilt riktad mot yrkesverksamma förskollärare gällande det nya uppdraget att leda (något som i nuläget verkar saknas).
* Resultat från både ett ULF-projekt (Ungerberg) samt en forskningsstudie (Skånfors och Ungerberg) om förskollärares ledarskap.
Målgrupp
Förskollärare som är anställda i förskolan. Du som är förskollärare ska dessutom och ha en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller förskollärarlegitimation.
Innehåll
Kursen behandlar förskollärarens uppdrag att leda arbetslagets gemensamma arbete med syftet att stärka det kollegiala arbetet med barns utveckling och lärande. Kursen består huvudsakligen av teoretiska, didaktiska och relationella perspektiv på ledarskap inklusive konflikthantering i arbetslaget.
Kursdeltagarna ges möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter för ett professionellt utövande av ett pedagogiskt ledarskap i förskolan. Detta innefattar att kunna argumentera för och reflektera över olika perspektiv på ledarskap och att leda det gemensamma arbetet genom samtalsmetoder och andra praktiska verktyg.
Kursen inkluderar även ett segment som är inriktat på att tillhandahålla förståelsemodeller och praktiska verktyg för hantering av intensiva känslor som rädsla, ångest, ensamhet, ilska och uppgivenhet, vilka är relevanta i ljuset av att arbetet som förskollärare ofta medför emotionellt krävande situationer. Detta segment undervisas av en psykolog och psykoterapeut med djupgående expertis inom mentaliseringsteori, vilket är avsett att stödja förskollärare i att positivt navigera de emotionella utmaningar som yrkesrollen kan medföra.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- Argumentera för och reflektera över förskollärares uppdrag att leda utifrån perspektiv på ledarskap och styrdokument
- Tillämpa professionella färdigheter i att leda kollegor inom ett arbetslag
- Reflektera över det egna ledarskapets möjligheter och utvecklingsområden i förhållande till vetenskaplig grund samt förskolans uppdrag och verksamhet.
För mer information om innehållet och genomförandet se kursplanen och litteraturlistan här på webbsidan. (dokumenten kommer)
Genomförande
Kursen planeras att genomföras under våren 2025.
Undervisning sker via fem obligatoriska närträffar, varav en hålls på Karlstads universitet och övriga fyra träffar hålls över den digitala plattformen Zoom. Närträffarna innehåller föreläsningar, seminarier och gruppsamtal där kursdeltagarna får möjlighet att diskutera kursens innehåll. Mellan närträffarna arbetar kursdeltagarna med aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och reflektioner. Under de obligatoriska närträffarna sker undervisning i form av:
- Föreställningskartor
- Föreläsningar
- Litteratursamtal
- Seminarier
- Kollegahandledning
- Examinationer
Treffekt® - kompetensutveckling med effekt
Kunskap har bara ett värde om den används. Vårt varumärke Treffekt® innebär att vi är tre parter; Karlstads universitetet, du som deltagare och din chef/organisation som tillsammans skapar förutsättningar för att kunskapen från utbildningen kan omsättas i praktiken och ge avtryck i er verksamhet. I Treffekt® utgår vi från de faktorer som forskningen visar är de viktigaste för ”transfer of learning” d.v.s hur kunskap från en utbildning omsätts i praktiken.
Inbjudan till Treffekt®-dialog skickas automatiskt till den chef som anges i kursens anmälningsformulär. Den första Treffekt®-dialogen hålls innan deltagaren har gått utbildningen. Den andra hålls efter sista närträffen för deltagarna.
- Datum kommer, kl. 10:00-11:00 via zoom (inbjudan kommer via mejl)
- Läs mer om Treffekt®
Föreläsare
Lovisa Skånfors, arbetar som lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat mot förskollärares ledarskap. Hon är också bland annat kursledare och undervisande lärare på förskollärarprogrammets termin 5, Att leda och utveckla förskolans verksamhet, där förskolans ledarskap fokuseras ur olika perspektiv.
Kristin Ungerberg, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Forskningen handlar bland annat om förskollärares ledarskap. Ungerberg har inom ramen för förskollärares ledarskap drivit ett praktiknära forskningsprojekt tillsammans med en rektor och sex förskollärare i en kommun. Hon är också lärare och examinator för förskollärarprogrammets termin 5, Att leda och utveckla förskolans verksamhet.
Kostnad och anmälan
Kurskostnad 12 300 SEK exkl. moms per deltagare. I kurskostnaden ingår fika vid träffen på Karlstads universitet.
Lärare kommer kunna direktanmäla sig till kursen, men observera att man då intygar att skolhuvudman godkänt att man lämnar in anmälan. Så stäm av med din skolhuvudman innan du anmäler dig. Kursanmälan är bindande och kopia på anmälan skickas till huvudman.
Huvudmannen ansvarar för att deltagarna får tid avsatt för genomförandet av kompetensutvecklingen. Huvudmannen ansvarar även för att deltagaren har tillgång till digital enhet och annan utrustning som krävs för att följa kursen.
Kursen kan ta emot 40 deltagare och behöver minst 20 deltagare för att kunna starta. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående. Faktura för kursavgiften skickas efter kursstart om ingen annan överenskommelse är gjord.
Som huvudman kan du beställa flera kursplatser till dina lärare:
- Kontaktperson: uppdragskoordinator Pia Sundgren Storm, 072-454 77 60