Facility management ur ett tjänsteperspektiv, 7.5 hp
IFMA och Karlstads universitet i samverkan
Karlstads universitet samverkar i utbildningen med IFMA, International Facility Management Association, som är det största internationella nätverket inom Facility Management. I kursen undervisar lärare från Handelshögskolan och forskare från CTF, Centrum för tjänsteforskning, vid Karlstads universitet.
Facility management är i grunden en tjänst som skall bidra till värdeskapande i kundernas verksamhet, i både privata företag och offentlig verksamhet. Under kursen förmedlas och diskuteras begrepp, modeller och handlingsorienterad teori med fokus på tjänsteprocesser och nya affärsmodeller. Hur bedrivs tjänsteutveckling och hur utformas strategier, erbjudanden och system för Facility manegement inom företag och organisationer? En rad exempel och fallstudier från andra branscher visar på hur tjänstelogik kan användas i praktiken.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till personer som arbetar inom Facility Management (FM).
För att anmäla dig till kursen måste du ha en anställning i ett företag eller organisation (ej enskild firma) där chefen godkänner ditt deltagande och vi skickar fakturan till företaget eller organisationen. Du kan inte läsa utbildningen som privatperson.
Föreläsare
I uppdragsutbildningen medverkar flera forskare från CTF och nedan presenteras två av dem.
Maria Åkesson, lektor i företagsekonomi
Maria Åkesson är lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan på Karlstads universitet och verksam forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet. Hennes främsta forskningsintresse innefattar kundupplevelser och tjänsteinnovationer, med ett särskilt fokus på förståelsen av hur aktörer integrerar resurser och samskapar värde. Det handlar om vilka roller kunder och anställda antar i ett tjänstesystem och hur dessa aktörer bidrar till tjänsteinnovation.
Åkesson forskar även inom området tjänstefiering, dels med fokus på hur organisationer kan bli mer tjänsteorienterade, dels med fokus på fjärrtjänster. När det gäller området fjärrtjänster är ett av intresseområdena hur användandet av en fjärrtjänst påverkar och utvecklar företags relationer med sina intressenter, både externa kunder men även internt inom företaget.
Bo Edvardsson, professor i företagsekonomi
Bo Edvardsson är professor i företagsekonomi och grundare av och verksam forskare vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Han fick 2004 utmärkelsen ”Career Contribution to Services Discipline Award” av American Marketing Association. Han är hedersdoktor vid Hanken i Helsingfors och fellow vid ex. National University of Sinagpore och Senior professor vid EGADE Business School, Monterrey Tech i Mexiko. Bo är medlem av Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Han är författare eller medförfattare till 16 böcker och ett 100-tal vetenskapliga artiklar. Hans artiklar återfinns till exempel i Journal of the Academy of Marketing Science, Managing Service Quality, Journal of Service Research, Scandinavian Journal of Management samt Technovation.
Edvardssons forskning inkluderar områdena tjänstekvalitet och tjänstelogik, värdeskapande genom tjänster och tjänstesystem, tjänsteutveckling och tjänsteinnovation, kundklagomål och kundupplevelser samt tillverkande företags tjänstefiering. Han har haft och har uppdrag för olika kommuner, myndigheter och företag såsom Volvo, Tetra Pak, IBM och Abb Robotics. Han är engagerad i ledarutbildning både i Sverige och internationellt.
Innehåll och genomförande
Modul 1: Värdeskapande genom tjänster och nya affärsmodeller
- Tjänsters egenskaper och samskapande av värde
- Tjänstekvalitet och tjänstesystem
- Bemötande, kundupplevelser och klagomålshantering
- Nya affärsmodeller och förändringsledning
- Analys av business case
Modul 2: Tjänsteutveckling och tjänsteplattformar - hur man lyckas i praktiken
- Begrepp och modeller för tjänsteutveckling
- Tjänsteutveckling som utgår från kundens problem och värdeskapande
- Tjänstedesign och Service Blueprinting
- Tjänstefiering - från produkt till tjänst och värdeskapande
- Tjänsteplattformar och tester under tjänsteutvecklingsprocessen
- Analys av business case
Modul 3: Tjänsteinnovationer - exempel från andra företag och hur tjänsteinnovation kan användas i din egen verksamhet
- Tjänsteinnovationer med utgångspunkt i tjänstens värdeskapande logik
- Hur bidrar tjänsteinnovation till att utveckla företagets affärsverksamhet
- Digitalisering, robotisering, plattformisering och tjänsteinnovation
- Hur bedriver andra företag tjänsteinnovation?
- Diskussion om best practice
- Analys av business case
Kursträffar
Kursen genomförs med digitala träffar via Zoom samt fysiska träffar på Karlstads universitet. Varje närträff har fokus på en kursmodul. Detaljerat program med datum kommer i välkomstbrev. Under dagarna varvas föreläsningar och erfarenhetsutbyte i grupper samt egen reflektion.
Treffekt® - dialog för chefer
Vid införandet av ett nytt arbetssätt är det viktigt att skapa förutsättningar så deltagarna så snart som möjligt efter avslutad utbildning kan komma igång med sitt arbete. Ledningens stöd och organisationens struktur är också avgörande för om insatsen kommer att leva kvar på enheten eller ej. I denna uppdragsutbildning finns därför ett tillhörande implementeringsstöd, Treffekt®-dialog, som riktar sig till chefer som avser stötta och strukturera organisationen där kursdeltagaren har sin anställning.
Implementeringsstödet består av en träff á en timme via Zoom.
Datum
- Datum och tid återkommer vi om - träffa Maria Åkesson och Camilla Johannesson via zoom.
Examination
Efter avslutad kurs erhålls kursintyg. För den som så önskar finns möjlighet att examineras för att erhålla 7.5 högskolepoäng. Kursen examineras i form av hemuppgift kopplad till den egna verksamheten och en muntlig redovisning vid ett webbinar seminarium.
Kurskostnad och anmälan
Kurskostnaden är xx xxx SEK exkl. moms per deltagare. För medlemmar i IFMA-nätverket är kurskostnaden xx xxx SEK exkl. moms per deltagare.
För- och eftermiddagskaffe samt lunch vid de fysiska träffarna ingår i kurspriset. Utöver kurskostnaden tillkommer kostnad för litteratur samt ev. logi och resor. Kurskostnaden faktureras efter kursstart.
Kursen kan ta emot 20 deltagare men behöver minst 15 deltagare för att kunna starta. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående. För att anmäla dig till kursen måste du ha en anställning i ett företag eller en organisation (ej enskild firma) där chefen godkänner ditt deltagande och vi skickar fakturan till företaget eller organisationen. Du kan inte läsa utbildningen som privatperson. Deltagande i utbildningen kräver inte tidigare högskole- eller universitetsstudier. Kursanmälan är bindande.
Kurslitteratur
- Echeverri, Per. Edvardsson, Bo. Marknadsföring i tjänsteekonomin, Studentlitteratur 2012. (vissa kapitel)
- Gustafsson, Anders. Kristensson, Per. Witell, Lars. Tjänsteinnovation, Studentlitteratur 2014. Antal sidor 158
- Skålén, Per. Tjänstelogik, Lund: Studentlitteratur 2016. Antal sidor 138
International Facility Management Association, IFMA
IFMA är det största internationella nätverket inom Facility Management och stödjer 24.000 medlemmar i 105 länder världen över. IFMA Sverige är den svenska avdelningen inom IFMA och har som mission att föra samman, stödja och utveckla Facility Management-branschen i Sverige. Under de senaste åren har IFMA Sverige vuxit med över 100 % och är idag med sina över 500 medlemmar det självklara branschnätverket för personer och organisationer inom Facility Management i Sverige.