Handledning i verksamhetsförlagd utbildning 1, 7.5 hp
Kursen vänder sig till dig som vill ha fördjupade teoretiska kunskaper inom handledning i verksamhetsförlagd utbildning. Kursen ges i samläsning med reguljära studenter vid universitetet och genomförs digitalt via Zoom med introducerande föreläsningar, individuella litteraturstudier samt gruppdiskussioner med erfarenhetsutbyte mellan kursens studenter och deltagare.
MÅLGRUPP
Kursen vänder sig till dig som handleder studenter i legitimationsyrken inom hälsa, vård och omsorg. Du arbetar till exempel som sjuksköterska, röntgensjuksköterska, specialistsjuksköterska, barnmorska, tandhygienist, dietist, fysioterapeut, arbetsterapeut, tandläkare, biomedicinsk analytiker eller läkare.
Det är bra om du under kursens gång är handledare till studenter i verksamhetsförlagd utbildning, VFU - det kan ge olika perspektiv och fördjupning i diskussioner men också när du läser kurslitteratur.
INNEHÅLL
Kursens syfte är att deltagaren efter avslutad kurs inhämtat fördjupade teoretiska kunskaper om handledningsmodeller för att kunna handleda studenter i verksamhetsförlagd utbildning. Diskussion och reflektion kring mångfald och etiska dilemman sker i grupp utifrån student- och handledningssituationer från den egna yrkesprofessionen och tilldelade case. Diskussion och reflektion över egna och studiekamraters erfarenheter av handledning är ett centralt inslag i kursen.
Följande innehåll bearbetas under kursen:
- Modeller för handledning
- Didaktik
- Lärprocess/stil
- Lärandemiljö
- Personcentrerad vård
- Handledningsfunktion
- Handledningsprocess
- Kommunikation och relationsprocesser - Modeller för reflektion
- Formativ och summativ bedömning av studentprestationer
- Etiska dilemman och mångfaldsperspektiv
- Livslångt lärande, interprofessionellt lärande, samverkan i team
Se kursplan och litteraturlista för mer information om lärandemål, examination och
GENOMFÖRANDE
Studierna innebär aktivt lärande genom egen inläsning och bearbetning av litteratur. Diskussioner på de digitala träffarna utgår från utmaningar/ situationer från den egna verksamheten och case som är ett centralt inslag i kursen. Träffarna är tre timmar per tillfälle.
Kursen examineras i form av två muntliga seminarier och en individuell hemtentamen som seminariebehandlas genom kamratgranskning.
Kursen är nätbaserat med startvecka 37 på halvfart vilket betyder att kursdeltagaren får räkna med cirka 20 timmar per vecka för inläsning och hemuppgifter.
TREFFEKT® - DIALOG FÖR KURSDELTAGARES CHEFER OCH METODHANDLEDARE
Vid införandet av ett nytt arbetssätt är det viktigt att skapa förutsättningar så deltagarna så snart som möjligt efter avslutad utbildning kan komma igång med sitt arbete. Ledningens stöd och organisationens struktur är också avgörande för om insatsen kommer att leva kvar på enheten eller ej. I denna uppdragsutbildning finns därför ett tillhörande implementeringsstöd som riktar sig till chefer som avser stötta och strukturera organisationen där kursdeltagaren har sin anställning.
Treffekt®-dialogen, implementeringsstödet, består av två träffar á 1 - 2 timmar via Zoom. Den första träffen hålls innan deltagaren har gått utbildningen. Den andra hålls efter den andra närträffen för deltagarna och den sista träffen efter kursavslut. Syftet med implementeringsträffarna är att få ta del av erfarenheter av införandet av arbetssättet för kursdeltagaren men också planera och förbereda den egna organisationen.
Kostnad och anmälan
Kursen finns som reguljär kurs för universitetets studenter, men arbetsgivare kan köpa samläsningsplatser till kursen i form av uppdragsutbildning. Kontakta vår uppdragskoordinator för en dialog om era behov.