Utbildning för hjälpmedelskonsulenter 7.5 hp
Få en utökad kunskap och förståelse om din roll som hjälpmedelskonsulent i relation till övriga yrkesgrupper. Vi går igenom relevanta teorier inom kommunikation, pedagogik, evidensbaserade arbetsmetoder och relevanta lagar och förordningar samt olika aspekter på individens roll och utveckling i organisationer och arbetsgrupper. Kursen syftar också till att skapa nationella nätverk för yrkesgruppen.
Målgrupp
Hjälpmedelskonsulenter med några års erfarenhet i yrket.
Genomförande
Kursen består av sju schemalagda träffar. Två av träffarna genomförs på lokal i Stockholm, fyra sker digitalt och det avslutande seminariet sker fysiskt på Karlstads universitet. Mellan träffarna tillämpas en kombination av litteraturstudier, övningar och uppgifter enskilt och i grupp. Kursen varvar teorier med praktiska tillämpningar relevanta för yrkesgruppen och dess organisation.
Varje träff innehåller examinerande moment i form av gruppresentationer samt introduktion till nytt tema, i form av föreläsningar där teorier varvas med praktiska tillämpningar. En viktig del i lärandet är det som sker mellan träffarna.
Arbetsgrupp
Deltagarna tilldelas en arbetsgrupp som utgör grunden för arbetet mellan träffarna. Till varje tema kopplas olika uppgifter, både individuella och i grupp, som man samarbetar kring. Interaktionen i den egna arbetsgruppen, där deltagarna ges möjlighet att både tillämpa och reflektera kring teorier och verktyg tillsammans med kolleger, utgör en avgörande komponent i det pedagogiska upplägget för kursen.
Gruppen arbetar via digitala mötesverktyget Zoom och lärplattformen Canvas.
Innehåll och kurstider (nya tider för hösten 2025 kommer)
Lokal för träffarna i Stockholm: Långbro Park, Bergtallsvägen 10, plan 2 hos Hjälpmedel Stockholm och Kommsyn
Introduktion, mötesteknik, motivation
- Stockholm 18 september 2025, kl. 10:00-17:00
- Stockholm 19 september, kl. 9:00-15:00
Kommunikation, perception, feedback och självkännedom
- Digital träff: DDMM, kl. 9:00-16:00
Svåra och komplexa samtal – praktiska övningar
- Stockholm DDMM, kl. 10:00-17:00
- Stockholm DDMM, kl. 9:00-15:00
Organisation och roller, förväntningar, resurser, ansvar och samarbete
- Digital träff DDMM26, kl. 9:00-16:00
Juridik – relevanta lagar och förordningar samt upphandlingsprocess
- Digital träff DDMM, kl. 9:00-16:00
Pedagogik, presentationsteknik, information och utbildning via olika medier
- Digital träff DDMM, kl. 9:00-16:00
Avslutande examinerande seminarium
- Karlstads universitet DDMM, kl. 9:00-16:00
Kurs- och processledare
Anki Nordmarker är kursansvarig, lärare och handledare i kursen. Anki är fil. dr i psykologi och universitetslektor vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet, med många års erfarenhet av undervisning om ledarskap, kommunikation och organisation. Anki har mångårig erfarenhet av chefs- och ledarskap inom akademin och inom Region Värmland.
Henrik Bergman är lärare och handledare i kursen Henrik är lic. i idrottspsykologi och jobbar med ledarskap, grupper och projektledning på Handelshögskolan vid Karlstads universitet och är programledare för magisterprogrammet i projektledning. Han föreläser om att leda andra, ledarskap och lärande samt projektledarskap.
Litteratur
-
Anders Engqvist (2013). Om konsten att samtala. Lund: Studentlitteratur
-
Björn Nilsson & Anna-Karin Waldemarsson (2021). Kommunikation - Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur
-
Per-Halvard Hanssen & Odd Harald Røkenes (2016), Bära eller brista. Kommunikation och relationer i arbetet med människor. Gleerups utbildning AB.
-
Förskrivning av hjälpmedel. Stöd vid förskrivning av hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning.// Socialstyrelsen. ISBN 978-91-7555-575-1
-
Kompendier – juridik, pedagogik, presentationsteknik
KURSKOSTNAD
Kurskostnad: 26 300 SEK exkl. moms per deltagare (2024), fika ingår i kurskostnaden vid träffarna. Kurslitteratur ingår inte i kurskostanden.
Kursanmälan är bindande. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående. Om kursen blir fulltecknad innan sista anmälningsdag kommer en reservlista att upprättas. Kursen kan ta emot 30 deltagare och behöver 21 deltagare för att kunna starta. Faktura för kursavgiften skickas efter kursstart om ingen annan överenskommelse är gjord. Kontakta oss om du har frågor om fakturering.
Treffekt® - kompetensutveckling med effekt
Kunskap har bara ett värde om den används. En utbildningssatsning är en investering i både tid och pengar och för att den ska ge ett långsiktigt värde behöver ni som organisation ta en aktiv del i kompetensprocessen. Vårt varumärke Treffekt® innebär att vi är tre parter; Karlstads universitetet, deltagaren och chef/organisation som tillsammans skapar förutsättningar för att kunskapen från utbildningen kan omsättas i praktiken och ge avtryck i er verksamhet.
Processen med Treffekt® synliggör vad som sker inom det som universitetet levererar och vad ni själva bidrar med före, under och efter utbildningen. Genom Treffekt® skapar vi tillsammans effekt av kompetensutveckling!
Treffekt®-möte för chefer om implementering
Vid införandet av ett nytt arbetssätt är det viktigt att skapa förutsättningar så deltagarna så snart som möjligt efter avslutad utbildning kan komma igång med sitt arbete. Ledningens stöd och organisationens struktur är också avgörande för om insatsen kommer att leva kvar på enheten eller ej. I denna uppdragsutbildning finns därför ett tillhörande implementeringsstöd som riktar sig till chefer som avser stötta och strukturera organisationen där kursdeltagaren har sin anställning.
Implementeringsstödet består av två entimmes-träffar via Zoom. Syftet med implementeringsträffen är att få ta del av erfarenheter av införandet av arbetssättet för kursdeltagaren men också planera och förbereda den egna organisationen.
- DDMM25 kl. 9:00-10:00 via Zoom (inbjudan kommer via mejl från uppdragskoordinator)
UTVÄRDERING
Utvärdering sker genom dialoger och frågeformulär.