Konkurrenspolitik i praktiken: Karteller, fusioner och rättvis konkurrens
Vi erbjuder två digitala halvdagskurser (via zoom) som ger dig fördjupad kunskap om hur man kan agera inom det regelverk som styr konkurrenspolitikens område.
Föreläsare
Jesper Fredborg Huric Larsen är kursansvarig och universitetslektor i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Han forskar om industriell organisation med fokus på karteller och fusioner, har undervisat på många olika universitet i utlandet och har tidigare jobbat för konkurrensmyndigheterna i Danmark.
Att identifiera karteller
Under de senaste åren har metoderna för att upptäcka karteller på marknaden utvecklats avsevärt. Från att tidigare ha varit ett akademiskt problem med komplexa och svårhanterliga lösningar, har teknikerna blivit mer praktiskt tillämpbara för både företag och myndigheter. Kursen fokuserar på hur dessa metoder används för att identifiera karteller samt vilka konsekvenser detta får för företag, rådgivare och tillsynsmyndigheter. Kursen ger dig praktisk kunskap om hur konkurrenslagstiftning påverkar företagsbeslut. Du får insikt i hur karteller identifieras och hur företag kan undvika att hamna i riskzonen.
Målgrupp: Myndigheter, revisorer, jurister och andra som berörs av konkurrenslagstiftningen.
Genomförande: Kursen genomförs digitalt via zoom under en halvdag.
Fyra veckor efter kursen har du möjlighet att koppla upp dig i ett ”implementeringscafé” på zoom där du som deltagare kan ställa frågor till kursledaren och på så sätt få hjälp i din egen implementering av kunskaperna i din arbetsvardag.
Preliminärt datum: 16 april 2026, kl. 9:00-12:00.
Datumet är preliminärt men kommer att fastställas efter årsskiftet. Om vi ändrar datum kommer vi säkerställa att alla som anmält sig kan delta.
Kostnad: 3 800 SEK exkl. moms per deltagare. Kursen behöver minst 5 deltagare för att starta.
Att få en fusion godkänd
Fusionslagstiftningen ställer krav på alla företag som planerar att fusionera, förvärva eller inleda samarbete med andra företag. Det innebär ofta att företaget måste hantera en rad tidskrävande och kostsamma uppgifter. Kursen belyser vad som krävs för att skapa rätt förutsättningar för att en fusionsansökan ska godkännas.
Om du är involverad i företagsförvärv eller samarbeten ger kursen konkreta verktyg för att hantera fusionsprocessen. Du lär dig vad som krävs för att få en fusionsansökan godkänd och hur du kan minska tidsåtgång och kostnader.
Målgrupp: Myndigheter, revisorer, jurister och andra som berörs av konkurrenslagstiftningen.
Genomförande: Kursen genomförs digitalt via zoom under en halvdag.
Fyra veckor efter kursen har du möjlighet att koppla upp dig i ett ”implementeringscafé” på zoom där du som deltagare kan ställa frågor till kursledaren och på så sätt få hjälp i din egen implementering av kunskaperna i din arbetsvardag.
Preliminärt datum: 23 april 2026, kl. 9:00-12:00
Datumet är preliminärt men kommer att fastställas efter årsskiftet. Om vi ändrar datum kommer vi säkerställa att alla som anmält sig kan delta.
Kostnad: 3 800 SEK exkl. moms per deltagare. Kursen behöver minst 5 deltagare för att starta.
ANMÄLAN
Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående. För att anmäla dig till kursen måste du ha en anställning i ett företag eller en organisation (ej enskild firma) där chefen godkänner ditt deltagande och vi skickar fakturan till företaget eller organisationen. Du kan inte läsa utbildningen som privatperson. Deltagande i utbildningen kräver inte tidigare högskole- eller universitetsstudier. Kursanmälan är bindande.