Språk-, skriv- och läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv II
7.5 HPKursens syfte är att ge fördjupade kunskaper om språk-, skriv- och läsutveckling liksom vad som kan utgöra hinder för detsamma. Vidare behandlas och fördjupas läraryrkets behov av att på vetenskaplig grund kunna identifiera orsakssammanhang och utforma individanpassade arbetssätt samt medverka i utveckling av inkluderande språkliga lärmiljöer. I kursen fältstudier.
I kursen behandlas
- specialpedagogiska perspektiv,
- hinder för språk-, skriv- och läsutveckling,
- kartläggning och analys av språkliga lärmiljöer,
- utveckling av inkluderande lärmiljöer som stödjer språk-, skriv- och läsutveckling,
- intervju och observation som forskningsmetod.
I kursen behandlas
- specialpedagogiska perspektiv,
- hinder för språk-, skriv- och läsutveckling,
- kartläggning och analys av språkliga lärmiljöer,
- utveckling av inkluderande lärmiljöer som stödjer språk-, skriv- och läsutveckling,
- intervju och observation som forskningsmetod.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Lärarexamen omfattande minst 180 hp alternativt 30 hp inom samhällsvetenskap eller beteendevetenskap på G2F-nivå eller högre. samt Språk-, skriv- och läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv Del I (7,5 hp). Gymnasiets svenska kurs B/3 eller Svenska som andra språk kurs B/3 samt Engelska kurs A/6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
SPASL2
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.