Användartester, prototyping och utvärdering
7.5 HPEfter avslutad kurs skall du kunna
och argumentera för de behov som kunder och användare av webbplatser har men samtidigt kunna balansera behov och utvecklingsbudget.
Moment som ingår i kursen är
- förklara och diskutera designbegreppet så som det används inom områdena multimedia och människa-datorinteraktion,
- utvärdera färdiga webb- och multimediaprodukter utifrån användningsaspekter och presentera dina resultat muntligt och skriftligt,
- tillämpa användarcentrerade interaktionsdesignsmetoder inklusive olika typer av prototyping samt
- agera professionellt i en roll som interaktionsdesigner.
och argumentera för de behov som kunder och användare av webbplatser har men samtidigt kunna balansera behov och utvecklingsbudget.
Moment som ingår i kursen är
- användartestning i laboratoriemiljö och i hemmiljö,
- övningar i att använda skärminspelning, ljudupptagning, Ozlab och
- eye-tracking som utvärderingsstöd,
- skapa en interaktiv enkätundersökning och redovisa dess funktioner med hjälp av en videofil
- redovisningar av utvärderingar inför lärare, kursdeltagare,forskargrupp samt praktiker och
- rapportskrivningsövningar.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
60 hp i antingen informatik eller datavetenskap, eller 30 hp i informatik och 30 hp i projektledning.Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
1) akademiska poäng 2) övriga sökande
Kursen ingår i följande program
- IT-design: Systemdesign (läses år 3)
- Systemvetenskapliga programmet (läses år 3)
- Webbutvecklare (läses år 3)
- Webb och multimedia (läses år 3)
- Kandidatprogram i datavetenskap (läses år 3)
Mer information
Choose occasion
Campus (Karlstad), 50%
Fler val
- Start Hösttermin 2026
- Studieform Campus (Karlstad)
- Språk Engelska om internationella studenter deltar, annars svenska
- Kurskod ISGC16
- Anmälningskod KAU-49900
- Studietakt 50% (Dag)
- Studieperiod vecka 36–45
- Schema Visa
- Litteraturlista Visa