Nyheter

  • 2025-12-03

    30 år av samverkan för framtidens förskola/skola

    Under 30 år har Ruc, Regionalt utvecklingscentrum, vid Karlstads universitet framgångsrikt byggt broar mellan teori och praktik. Det firades med en eftermiddag fylld av reflektioner, inspiration och gemenskap.

    Den 28 november firades 30 år av framgångsrik samverkan mellan Karlstads universitet och samverkanskommunerna. Inbjudna var skolchefer, rektorer, utvecklingsledare samt medarbetare vid Karlstads universitet. Jenny Dahlin, barn och bildningschef i Hagfors kommun och ordförande i Ruc:s styrgrupp, hälsade alla välkomna till en eftermiddag med historia, nutid och framtidsspan. I fokus stod skolutvecklingsforskning, professionsutveckling, ledarskap och praktiknära forskning – områden där Ruc, Regionalt utvecklingscentrum, byggt broar mellan teori och praktik. 

  • 2025-12-02

    Lärarstudenten Elias bevarar utdöende värmländska dialekter – prisad med kungligt stipendium

    När 23-årige Elias Storm, lärarstudent vid Karlstads universitet, märkte hur dialekterna börjar försvinna bland unga väcktes både en oro och ett engagemang. I dag dokumenterar han dialekter runt om i Värmland, ett arbete som väckt nationell uppmärksamhet och belönats med ett stipendium från Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.
    – Dialekten har alltid varit en del av min identitet. Man märker hur mycket som försvinner med varje generation, och då känns det viktigt att bevara lokalidentiteten för framtiden, säger Elias.

    Elias läser ämneslärarprogrammet med inriktning svenska i gymnasieskolan, och hans dialektintresse tog fart redan under de första terminerna. Då började han på egen hand dokumentera Ölmemålet, dialekten i hans hembygd Ölme.

    – Jag började intervjua och spela in äldre människor för att dokumentera språket, men också historierna och livsberättelserna som hörde till. Allt det där som annars riskerar att försvinna.

    Arbetet utmynnade i en bok som gavs ut för tre år sedan och som nu, flera år senare, skulle bana väg för stipendiet.

  • 2025-11-11

    Lärarstudenter byggde tryggare skolgård i Kenya

    Fem lärarstudenter från Karlstads universitet reste till Kenya för sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och möttes av en skolvardag långt ifrån den svenska. På en skola med nästan 2 000 elever utanför staden Nyahururu såg de direkt barn som skadade sig på det taggtrådsstaket som omgav skolgården. Då väcktes tanken på att de kanske kunde bidra på något sätt.
    – Vi ville visa vår tacksamhet och samtidigt göra något som gjorde skillnad. Det kändes viktigt att bidra till en tryggare miljö för barnen, säger Moa Nilsson.

    Studenterna Moa Nilsson, Hanna Larsson, Sanja Lilli Gohlke, Annie Oskarsson och Madeleine Persson gjorde sin andra VFU-period under fem veckor i våras som en del av grundlärarprogrammet Fk–3. Redan efter några dagar på skolan reagerade de på hur barnen rev sönder sina uniformer och fick sår när de lekte nära taggtråden.

    De startade en insamling på sociala medier och gensvaret blev stort. På kort tid samlade de in över 10 000 kronor.

    – Det var fantastiskt hur många som ville hjälpa till hemifrån och bidra, berättar Hanna.

  • 2025-11-05

    Ny gästprofessor inom forskargruppen SOL

    Anette Olin Almqvist, professor i didaktik med inriktning mot samproducerad skolforskning vid Mälardalens universitet samt affilierad professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, är från och med hösten 2025 gästprofessor inom forskargruppen SOL, Skolutveckling, Organisation och Ledarskap, vid Karlstads universitet.
    – Jag hoppas kunna bidra med mina kunskaper och erfarenheter för att bygga vidare på det arbete som redan pågår, men också finna gemensamma intressen kring skolutveckling och ledarskap för att påbörja nya forskningsstudier tillsammans.

    Kan du berätta lite kort om din bakgrund?

    – Jag är en mellanstadielärare ifrån Göteborg som startade en freinetinspirerad friskola 1994. 2003 kom jag in på en forskarutbildning med aktionsforskning som grund vid Göteborgs universitet. Jag studerade då skolutveckling på den friskola som jag startat med ett gäng kollegor. Sedan fortsatte jag att handleda lärare, förskollärare och skolledare i aktionsforskning och att arbeta i praktiknära forskningsprojekt. 

  • 2025-10-30

    VFU i Japan gav nya insikter om läraryrket

    Lärarstudenterna Filip Fjälltorp och Jonathan Tello Münster tillbringade sommaren i Japan, där de genomförde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Erfarenheten gav dem nya perspektiv på läraryrket, kulturen och undervisningens roll i olika delar av världen – och en klarare bild av hur de själva vill vara som lärare.

    Tillsammans med två andra lärarstudenter vid Karlstads universitet undervisade de engelska på en gymnasieskola i Osaka, Japans näst största stad.

    – Det var både nervöst och spännande första gången vi stod framför en japansk klass, berättar Jonathan. Eleverna var artiga, nyfikna och visade stor respekt, men de var också ganska försiktiga i början.

  • 2025-10-29

    Ämnesspecifik kunskap blir undervisning i fritidshem

    ”Undervisning i fritidshem erbjuder stora möjligheter att koppla kunskap om lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse till elevernas egna erfarenheter, men också utmana dessa erfarenheter. Samtidigt upplever lärare i fritidshem stora utmaningar i hur de ska undervisa på ett sätt som både uppfyller de specifika målen i styrdokumenten, och innebär respekt för elevernas fritid och tar till vara deras bidrag.” Det säger Birgitta Ljung Egeland, lektor i svenska språket vid Karlstads universitet.

    Tillsammans med forskarkollegerna Maria Hjalmarsson, professor i pedagogiskt arbete, och Peter Carlman, lektor i pedagogiskt arbete, båda från Karlstads universitet, har Birgitta Ljung Egeland fokuserat på hur ämnesspecifik kunskap väljs ut och omformas till undervisning kring det centrala innehållet i fritidshem: lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse.