Storslam för forskningsmedel till Handelshögskolan
2018-10-16Två forskningsprojekt på Handelshögskolan vid Karlstads universitet tilldelas 2,7 respektive 5 miljoner kronor av Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd. Det är ämnena företagsekonomi och arbetsvetenskap som startar upp projekt med början nästa år.
Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd meddelade häromdagen beslut om tilldelning av forskningsmedel. För Handelshögskolans del innbar det beslut om två fleråriga projekt.
”Kunden har alltid rätt” – till vilken gräns och på vems bekostnad?
Projektet ”Kunder med ”förmåner” - #MeToo, makt och genus i kundinteraktivt tjänstearbete” handlar om att skapa mer kunskap om arbetsmiljön i serviceorganisationer genom att fokusera på kunders sexuella trakasserier, som är både mer omfattande och frekventa inom service och handel jämfört med andra branscher. I projektet ska forskarna Anna Fyrberg Yngfalk och Markus Fellesson, båda knutna till CTF, Centrum för tjänsteforskning, undersöka hur ideal om kundorientering samverkar med bredare makt- och könsstrukturer i samhället och vilka konsekvenser det har för arbetsmiljön.
-Vi vill undersöka hur idealet för kundbemötande kan bidra till att legitimera och understödja kunders sexuella trakasserier, men också hur det kan begränsa anställdas möjligheter att agera. Vi kommer bland annat att intervjua anställda inom den del av servicesektorn som utmärks av ett nära samspel med kunder, till exempel modebutiker och restauranger. Vi kommer även att ta del av publicerade berättelser inom #MeToo-uppropet, berättar Anna Fyrberg Yngfalk, projektledare, lektor i företagsekonomi på Handelshögskolan och forskare vid CTF.
Att bli uppsagd när industrin struktureras om - vilka är de långsiktiga följderna?
Det andra projektet som Forte tilldelar medel är inom arbetsvetenskap och handlar om de långsiktiga konsekvenserna av omstruktureringar inom industrin. Industriella omstruktureringar med uppsägningar som följd, är en social och politisk utmaning. I samband med uppsägningar har företag och samhälle olika stödprogram och aktiva arbetsmarknadsåtgärder, som är erkänt framgångsrika. Men det är mindre känt vilka de långsiktiga konsekvenserna är för individer och familjer, samt hur effektiva stödåtgärderna är på längre sikt. Projektet fokuserar på långsiktiga erfarenheter av omstrukturering inom stålindustrin och är en självständig del av en stor studie tillsammans med forskare i Australien och Storbritannien.
- Syftet är också att ta reda på vilka åtgärder som kan vara framgångsrika sett i det längre perspektivet, säger projektledaren Robert MacKenzie, professor i arbetsvetenskap på Handelshögskolan.
I projektet ingår även forskare från Malmö universitet, Försvarshögskolan och Högskolan Dalarna.
Forte beviljade ytterligare tre miljoner kronor till Karlstads universitet och projektet Jobbförmedlingsplattformar och medialisering i den svenska gigekonomin. Henrik Örnebring, professor i medie- och kommunikationsvetenskap är projektledare och Robert MacKenzie, Handelshögskolan, ingår i forskargruppen.
Läs mer om ”Kunder med ”förmåner” - #MeToo, makt och genus i kundinteraktivt tjänstearbete”
Läs mer om projektet ”En komparativ studie av de långsiktiga erfarenheterna av omstrukturering: strukturell påverkan på framgångsrika övergångar till ett hållbart arbetsliv”