Kvalitetsrapport för utbildningar mot examina inom företagsekonomi, nationalekonomi, statistik samt civilekonomexamen klar
2018-12-05Nu är slutrapporten från Treklöverns kvalitetsutvärdering av utbildningar mot examina inom ämnena företagsekonomi, nationalekonomi och statistik samt civilekonomexamen klar. Rapporten lyfter både fram goda exempel och sådant som behöver åtgärdas.
Under året har program med högskole-, kandidat-, magister- och masterexamen samt civilekonomexamen granskats av en bedömargrupp med lärare, studenter och externa representanter. Bedömargruppen har läst utbildningarnas självvärderingar, granskat självständiga arbeten och gjort besök på plats eller via Skype. Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet har gemensamt utvecklat systemet för att granska kvaliteten i utbildningarna.
- Treklövermodellen är vårt sätt att genomföra regelbunden granskning av de utbildningar som inte ingår bland UKÄ:s utbildningsutvärderingar. Det är en viktig komponent i Karlstads universitets kvalitetspolicy och regelbunden granskning av utbildningar är även ett av kraven i ESG (standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring i det europeiska området för högre utbildning). Nu har sista slutrapporten i den första omgången av Treklöverutvärderingarna kommit och det är glädjande att se hur systemet tagit form, säger Thomas Nilsson, kvalitetssamordnare vid Karlstads universitet.
Positiva omdömen och utrymme för förbättringar
Bedömargruppens rapport lyfter fram såväl bra exempel som områden där förbättringar behövs. Bland områden med utrymme för förbättringar lyfts en jämnare fördelning mellan män och kvinnor, särskilt på professorsnivå, men även bland studenterna behöver balansen öka. Kursvärderingar nämns också som ett förbättringsområde samt bedömningen av studenters enskilda prestationer vid gruppuppgifter. Bland de goda exemplen finns att studenterna ofta har en stor etisk medvetenhet i såväl teori som metod och redovisning av empiri i sina självständiga arbeten. Flera moderna undervisningsmetoder nämns som goda exempel: Flipped Classroom, rollspel och examination i form av posterutställningar. Särskilt civilekonomutbildningen har en god anknytning till forskning både inom universitetet, till exempel CTF, Centrum för tjänsteforskning. och utanför, till exempel MSB, Myndigheten för Säkerhet och Beredskap.
- Ett sådant här gediget utvärderingsarbete kräver en stor insats från många aktörer och en stor nytta uppstår redan här, när vi tillsammans genomlyser och funderar över hur vi arbetar för att uppnå en utbildning av hög kvalitet. Även om det ibland är svårt att dra långtgående slutsatser av denna typ av utvärdering, som i mångt och mycket bygger på stickprov, så får man en hel del tydliga indikationer på saker som gör att vi kan förbättra utbildningarna för våra studenter, säger Patrik Gottfridsson, docent i företagsekonomi, programledare för civilekonomiprogrammet samt biträdande utvärderingsansvarig för klustret.
Här kan du läsa hela rapporten
Karlstads universitets kvalitetspolicy
Läs artikeln om Treklöverns platsbesök i maj
An English version of this article is available at kau.se/en/hhk