Fysikens didaktik
Forskningen inom Fysikens didaktik vid Karlstads universitet berör undervisning i och lärande av fysik. Inom forskningsprojekten studeras fysikundervisning i grundskolan och på gymnasiet, samt vid universitetskurser och fortbildning.
Några exempel på forskningsprojekt är undersökningar av:
- gymnasieelevers lärande av fysik genom kommunikation vid laborativt arbete,
- energiteater som undervisningsform vid lärarutbildningen för att gestalta fysikaliska processer,
- undervisning om begreppsliga metaforer för energi vid lärarfortbildning,
- användning av värmekameror vid laborationer om värmerelaterade fenomen,
- digitalt baserade laborationer i gymnasiefysiken
- undervisningens digitalisering i fysikämnet, t.ex. genom datorsimuleringar
Inom den starka forskargruppen ROSE (Research on Subject-specific Education) bedrivs universitetsövergripande ämnesdidaktisk forskning vid Karlstads universitet. Den ämnesdidaktiska forskningen inom naturvetenskap, matematik och teknik samordnas i sin tur genom centrumbildningen SMEER (Science, Mathematics and Engineering Education Research). Forskningen i fysikens didaktik bedrivs typiskt i samarbete mellan didaktiska forskare och aktiva lärare på olika nivåer i utbildningssystemet, i samverkan mellan olika lärosäten och skolor i Sverige och andra länder, t.ex. USA och Sydafrika.
Teorier och resultat från forskningen i fysikens didaktik är värdefulla för undervisningen inom skolan och universitetet, inte minst vid lärarutbildningen.