Ulrik Holmberg
Forskning
Jag heter Ulrik Holmberg och är doktorand i Historia vid Karlstad universitet och en av doktoranderna i forskarskolan KÄKK, Kunskap, Ämnen och Kvalitet i Lärarutbildning och Klassrum, som genomförs i samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst.
2016 tog jag licentiatexamen vid Karlstads universitet med min uppsats Significant history and Historical orientation: Ugandan students narrate their pasts. Forskningsintresset här var hur elever använder det förflutna för att förstå sin samtid och föreställa sig framtiden, det vill säga historisk orientering. I mitt doktorandprojekt tar jag ytterligare ett steg in i klassrummet då mitt forskningsintresse dels handlar om historisk orientering och kvalificering, dels omformningen av ämnet historia från vetenskapligt ämne till skolämne.
Jag ingår också i två forskrgrupper. Dels i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller, som syftar till att utveckla enquiry, eller undersökande arbetsätt, som metod för lärare och elever i samhällsorienterande undervisning. Forskningsprojektet är finansierat av Skolforskningsinstitutet. Dels i LETHE Project, som syftar till att lyfta fram arkeologiska föremål som berättar historier om Europa. Berättelser som vanligen inte tar plats i klassrumsundervisningen. Forskningsprojektet är finansierat genom Erasmus och är ett samverkansprojekt mellan arkeologer, historiker och historiedidaktiker från lärosäten i Sverige, Spanien, Tyskland, Portugal, Italien, Irland och Schweiz.
Förutom forskning arbetar jag som gymnasielärare på Globala gymnasiet i Stockholm, där jag också är engagerad i SO-didaktik i Centrum, Stockholm stad, en centrumbildning som erbjuder professionsutvecklande seminarieserier för SO-lärare och ger ut nättidskriften SO-didaktik, som vänder sig till lärare och andra intresserade av SO-ämnena.
Publikationer
- Ulrik Holmberg, Patrik Johansson, Thérèse H. Britton, Maria Johansson, Kenneth Nordgren, 2022