Sara Wahlberg

Forskning
Jag är universitetsadjunkt och forskarstuderande på deltid i kemi, med särskilt intresse för kemididaktik.
Mitt avhandlingarbete handlar om gymnasieelevers meningsskapande i lärandet av proteinsyntesen, särskilt utifrån ämnesspecifikt och metaforiskt språkbruk.
År 2019 försvarade jag licentiatavhandlingen "Teaching and Learning Protein Synthesis through Domain-Specific Language in Upper Secondary Education", och fortsätter nu med den senare delen av forskarutbildningen.
Licentiatavhandlingen baseras på två studier: En om hur gymnasieelevers använder ämnesspecifika begrepp i beskrivningar av proteinsyntesen och en om kemi- och biologiböckers ämnesspecifika språkanvändning i beskrivningar av proteinsyntesen, i det som vi kom att kalla "conceptual demography". Översiktigt visar resultatet att gymnasieelever klustrar samman ämnesspecifika begrepp i "isolerade begreppsöar" med få kopplingar både inom och mellan dessa "öar", och läroböckerna följer liknande mönster.
Ytterligare två studier är planerade att ingå i doktorsavhandlingen.
En intervju från år 2019 för tidsskriften India Biosciences, kan du hitta här.
Undervisning
Jag undervisar i kemi på kurser inom lärarprogrammet och på våra egna kurser i kemi.
Min kemi-passion att synliggöra vardagskemin genom att koppla ämnen, deras reaktioner och omvandlingar som finns i vår vardag till teorier om bland annat vad som kanske sker och hur vi kan tolka det som sker, vem som gör tolkningen och varför och när. Det kan vara allt från varför öl och tandkräm kan ser ut att skumma på olika sätt, hur biologiska celler fungerar och hur man kan förstå något som är väldigt, väldigt smått men betydelsefullt för hur allt fungerar.
Vanliga arbetsuppgifter är bland annat seminarier, föreläsningar och handledning av olika slag både teoretiskt och laborativt.
Välkommen in i kemi och kemididaktikens fantastiska värld!
Samverkan
Kemin på Karlstads universitet
SMEER (Science, Mathematics, Engineering Education Research)
Biografi
Jag har en gymnasielärarexamen i kemi och biologi, magisterexamen i kemi med biologi som biämne, samt licentiatexamen i kemi - kemididaktik.
Utvalda publikationer
Wahlberg, S. (2019). Teaching and Learning Protein Synthesis through Domain-Specific Language in Upper Secondary Education (Licentiatavhandling, Karlstads universitet).
Wahlberg, S. J., & Gericke, N. M. (2018). Conceptual demography in upper secondary chemistry and biology textbooks’ descriptions of protein synthesis: A matter of context?. CBE—Life Sciences Education, 17(3), ar51.
Gericke, N., & Wahlberg, S. (2013). Clusters of concepts in molecular genetics: a study of Swedish upper secondary science students understanding. Journal of Biological Education, 47(2), 73-83.
Övrigt
Under V22: Doktorandsektionens representant i forskarutbildningsutskottet HNT, fakultetsnämnden HNT och SMEERs rådgivande kommitté.
Publikationer
- Wahlberg, Haglund, Gericke - 2025
- Wahlberg, Haglund, Gericke - 2021
- Wahlberg - 2019
- Wahlberg, Gericke - 2018
- Wahlberg, Gericke - 2016
- Gericke, Wahlberg - 2013
- Jan Bohlin, Smedja Bäcklund, Niklas Gustavsson, Sara Wahlberg, Nilsson - 2010
- Sara Wahlberg, Jan van Stam - 2009
- Wahlberg, Gericke - 2009
- Sara Wahlberg, A Solli, B Frändberg, M Rocksén, K Thörne - 2009
- Hans-Olof Höglund, Gustav Helldén, M. Thomasson, Sara Wahlberg - 2008
- Hans-Olof Höglund, Gustav Helldén, Maria Thomasson, Sara Wahlberg - 2008
- Hans-Olof Höglund, Maria Thomasson, Sara Wahlberg, Gustaf Helldén - 2008
- Hans-Olof Höglund, Gustav Helldén, M. Thomasson, Sara Wahlberg - 2007
- Jan Bohlin, Anna Smedja Bäcklund, Niklas Gustavsson, Sara Wahlberg, Nilsson -
- Jan Bohlin, Smedja Bäcklund, Niklas Gustavsson, Wahlberg Sara, Nilsson -
