Peter Wall

Forskning
Mitt forskningsintresse rör idag frågor kring hur lärare analyserar undervisning och vilka aspekter av kunnade som de ser som centrala. Mina tidigare publikationer har varit inriktade mot ämnen som behandlar politikundervisning i skolan och vilket undervisningsinnehåll elever behöver få möta för att utveckla en demokratisk deltagarkompetens.
Undervisning
De senaste åren har jag arbetat som utbildningsledare på rektorsprogrammet där jag också är teamledare inom samverkan bästa skola/riktat stöd. En stor del av min tjänst består av att hålla i olika former av uppdragsutbildningar kopplat till att leda analysarbete. Utöver ovanstående uppdrag skriver jag på en doktorsavhandling i pedagogiskt arbete.
Biografi
Jag är utbildad 4-9 lärare i samhällsvetenskapliga ämnen och gymnasielärare i historia, religion och samhällskunskap. Efter cirka tio är som lärare i grund- och gymnasieskolan påbörjade jag en forskarutbildning som 2011 resulterade i en filosofie licentiatexamen i Statsvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning. Efter forskarutbildningen har jag haft ena foten på Barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstad kommun och den andra på Karlstads universitet. I kommunen har jag haft tjänst som kvalitetsstrateg på huvudmanna-nivå med ansvar för bl a resultatanalyser, olika utvecklingsprojekt och enheternas årliga kvalitetsdialoger. På universitetet har arbetsuppgifter bl a bestått av att undervisa på lärarutbildningen och rektorsutbildningen samt olika Skolverksprojekt, t ex framtagande och analys av nationella prov samt konstruktion av olika former av bedömningsstöd.
Utvalda publikationer
EU-undervisning - en jämförelse av undervisning om politik på nationell och europeisk nivå.
Publikationer
- Wall, Yvonne Broberg - 2014
- Lödén, Stegmann McCallion, Wall - 2014
- Wall - 2012
- Wall - 2011
