Per Sivefors
Forskning
Min forskning fokuserar i vid bemärkelse på den tidigmoderna perioden, och medan jag har börjat intressera mig för senare tiders litteratur är mitt huvudspår hur tidigmodernt material (särskilt Shakespeare) har använts och omgestaltats under senare tider.
Bland mina avslutade projekt finns ett om drömgestaltningar i tidigmodern litteratur och kultur, med fokus på författare som Shakespeare och John Lyly, och ett om tidigmodern urban kultur som också ingick i ett internationellt projekt med namnet Tolerance and the City, lett av Professor Roy Eriksen. Jag är sedan länge också intresserad av den elisabetanske pamflettförfattaren och satirikern Thomas Nashe, vilket resulterade i en lång serie artiklar 2005-2020.
Mitt intresse för satir ledde till det viktigaste av mina tidigare projekt. Detta finansierades av Vetenskapsrådet och fokuserade främst på gestaltningen av manlighet i verssatir från 1590-talet, av författare som John Donne och John Marston. Projektet utmynnade bl a i en bok, Representing Masculinity in Early Modern English Satire, 1590 – 1603: ‘A Kingdom for a Man’ (Routledge, 2020). Dess huvudtes är att gestaltningen av manlighet i dessa texter står i konflikt med tidigmoderna patriarkala normer, och speglar en manlighet som ofta är svag och instabil. Förutom att skriva denna bok var jag bl a medredaktör för en antologi på Manchester University Press med ett bredare fokus på satir och dess transformationer över den tidigmoderna perioden och in på 1800-talet.
Mitt nuvarande huvudprojekt, där jag samarbetar med Nely Keinänen (Helsingfors Universitet), fokuserar på Shakespearereceptionen i Norden från 1700-talet och framåt. I projektet argumenterar vi för behovet av att gå bortom den "nationella" Shakespearehistorien mot ett bredare perspektiv på både regionala och internationella kontexter. Vi ser Shakespeares historia inte bara som ett 'centrum' med statiska periferier utan som en serie skiftande och delvis sammanhängande centra över tid - mellan nordiska länder, som har mycket av sin kulturella och språkliga historia gemensam, men också mellan Norden och länder utanför den angloamerikanska kultursfären (t ex Frankrike, Ryssland och Tyskland).
Hittills har projektet resulterat i två antologier i Bloomsburys serie Global Shakespeare Inverted (Arden Shakespeare) och ett temanummer av Critical Survey, samt diverse tidskriftsartiklar och bokkapitel. Vi arbetar för närvarande på en bok om användningen av Shakespeare under etableringen av demokratin i Finland och Sverige 1850 - 1950, dvs. Shakespeares roll i framväxten av demokratiska institutioner som t ex offentligt finansierade teatrar, och hur litteraturkritik och annan offentlig diskurs närmade sig Shakespeare som politisk tänkare. På senaste tiden har jag också börjat intressera mig för hur Shakespeare används i svensk prosa från 1900- och 2000-talen, med särskilt fokus på klass och arbete och hur Shakespeare politiseras i sådana sammanhang.
Undervisning
Under årens lopp har jag undervisat ett stort antal kurser på alla nivåer från förstatermins- till doktorandnivå, mestadels med fokus på tidigmodernt material, t ex kurser om Shakespeare och om öar som litterärt motiv, om satir samt översiktskurser i litteraturhistoria och litteraturteori. Jag har också handlett en mängd uppsatser på kandidat- och masternivå samt två doktorsavhandlingar.
Biografi
Efter att ha disputerat 2004 vid Göteborgs Universitet/Blekinge Tekniska Högskola har jag arbetat vid dåvarande Högskolan på Gotland (2004-2010), Linnéuniversitetet (2009-2023) och i Karlstad från 2024. Jag har också varit gästforskare vid University of Sussex (2017) och gästlärare vid Universitetet i Agder (2004, 2007) och University of The Gambia (2012).
Publikationer
- Per Sivefors, 2024
- Per Sivefors, 2024
- Per Sivefors, 2024
- Per Sivefors, 2023
- Per Sivefors, 2023
- Per Sivefors, Nely Keinänen, 2023
- Nely Keinänen, Per Sivefors, 2023
- Redaktör, 2023
- Redaktör, 2023
- Per Sivefors, 2023
- Per Sivefors, 2022
- Redaktör, 2022
- Redaktör, 2022
- Cecilia Rosengren, Per Sivefors, Rikard Wingård, 2022
- Nely Keinänen, Per Sivefors, 2022
- Per Sivefors, 2022
- Per Sivefors, 2022
- Per Sivefors, 2021
- Per Sivefors, 2021
- Per Sivefors, 2021
- Per Sivefors, 2020
- Per Sivefors, 2020
- Per Sivefors, 2020
- Per Sivefors, 2020
- Per Sivefors, 2019
- Per Sivefors, 2019
- Per Sivefors, 2019
- Per Sivefors, 2019
- Per Sivefors, 2019
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2018
- Per Sivefors, 2017
- Per Sivefors, 2017
- Per Sivefors, 2017
- Eoin Price, Per Sivefors, Elizabeth Sharrett, Helen F. Smith, Clare Whitehead, 2017
- Per Sivefors, 2017
- Per Sivefors, 2017
- Per Sivefors, 2016
- Per Sivefors, 2016
- Per Sivefors, 2016
- Per Sivefors, 2016
- Eoin Price, Elizabeth Sharrett, Helen F. Smith, Per Sivefors, Clare Whitehead, 2016
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2015
- Per Sivefors, 2014
- Per Sivefors, 2014
- Per Sivefors, 2014
- Per Sivefors, 2014
- Per Sivefors, 2014
- Per Sivefors, 2014
- Per Sivefors, 2013
- Per Sivefors, 2013
- Per Sivefors, 2013
- Per Sivefors, 2013
- Per Sivefors, 2013
- Redaktör, 2013
- Per Sivefors, 2012
- Per Sivefors, 2012
- Per Sivefors, 2012
- Per Sivefors, 2012
- Per Sivefors, 2011
- Per Sivefors, 2011
- Per Sivefors, 2011
- Per Sivefors, 2011
- Per Sivefors, 2010
- Per Sivefors, 2009
- Per Sivefors, 2009
- Per Sivefors, 2009
- Per Sivefors, 2009
- Per Sivefors, 2008
- Per Sivefors, 2008
- Per Sivefors, 2008
- Per Sivefors, 2007
- Per Sivefors, 2007
- Redaktör, 2007
- Per Sivefors, 2006
- Per Sivefors, 2006
- Per Sivefors, 2005
- Redaktör, 2005
- Per Sivefors, 2005
- Per Sivefors, 2005
- Per Sivefors, 2004
- Per Sivefors, 2004
- Per Sivefors, 2004
- Per Sivefors, 2004
- Per Sivefors, 2003