Nadine Huchthausen

Forskning
Jag är doktorand i forskarskolan GiftED som har uppdraget att utveckla kunskap om särskilt begåvade elever i svensk förskola och skola. Med en bakgrund i idrottsvetenskap och folkhälsovetenskap är jag lite extra intresserad av särskilt begåvade elevers psykiska hälsa.
Som en första del i mitt doktorandprojekt vill jag undersöka lärares attityder till särskild begåvning och till undervisning av särskilt begåvade barn och elever för att det har visat sig att attityder kan ha betydelse för undervisningen och bemötandet. Då det i Sveriges saknas kunskap om lärares attityder till särskild begåvning har jag valt att vända mig till såväl lärare i förskolan och till lärare på grund- och gymnasieskolor. Jag tycker att i en studie som handlar om barn och unga är det viktigt att de också blir hörda. Därför planerar jag att i ett senare skede göra intervjuer med särskilt begåvade elever i högstadieåldern för att vi ska få lära oss mer om hur de har det i skolan och hur de mår. Hur de tycker att de blir bemötta, vilka attityder de stöter på och hur de själva beskriver att lärare skulle kunna stötta de i och utanför klassrummet.Huvudhandledare: professor Giesela Priebe (Institutionen för sociala och psykologiska studier, Karlstads universitet)
Jag har planerat att börja med min första datainsamling under 2024 och hoppas kunna presentera resultat nästkommande år. Är du intresserad av min forskning får du gärna höra av dig till mig.
https://www.kau.se/gifteddp
