Mikael Rydin

Forskning
Mikaels forskningsområde är naturvetenskapernas didaktik, med ett fokus på utbildning och undervisning om klimatförändringar. Det övergripande syftet är att identifiera sätt att stötta lärarstudenter i att ta sig an frågor med politiska, etiska och känslomässiga aspekter i det naturvetenskapliga klassrummet. Genom analyser av intervjuer, gruppdiskussioner och lektionsplaneringar identifieras utmaningar och möjligheter som ligger till grund för utveckling av didaktiska modeller som kan användas i lärarutbildning.
Undervisning
Mikael undervisar på lärarutbildningen, framförallt i kurser om undervisning om klimatförändringar och hållbar utveckling, men även i kurser som behandlar didaktiskt teori inom naturvetenskapliga ämnen. Mikael är även engagerad i att handleda lärarstudenter i självständiga arbeten.
Samverkan
Mikael är associerad till projektet Att Undervisa om Klimatförändringar eller BriCCS (Bringing Climate Change to School) som är ett samarbete mellan KAU och IPN i Kiel.
Utvalda publikationer
Rydin, M., Gericke, N., Christenson, N., & Haglund, J. (2025). Areas of tension in teaching climate change – conflicts between Swedish preservice science teachers’ beliefs. International Journal of Science Education, 1–25. https://doi.org/10.1080/09500693.2025.2466771
Publikationer
- Mikael Rydin, Niklas Gericke, Nina Christenson, Jesper Haglund - 2025
- Mikael Rydin, Niklas Gericke, Nina Christenson, Jesper Haglund - 2024
- Mikael Rydin, Niklas Gericke, Jesper Haglund, Nina Christenson - 2023
- Mikael Rydin, Niklas Gericke, Jesper Haglund, Nina Christenson - 2023
- Mikael Rydin, Niklas Gericke, Jesper Haglund, Nina Christenson - 2022
