Martin Stolare

Forskning
Jag har arbetat vid Karlstads universitet sedan 1990-talet. Från 2003 som lektor i historia. Jag är historiker. Disputerade 2003 på en avhandling kring sociala rörelser. Kultur och Natur: Moderniseringskritiska rörelser i Sverige 1900-1920. Därefter bytte jag spår något om än inriktningen mot sociala rörelser fortfarande var starkt. Inom ramen för det av Vetenskapsrådet (UVK) finansierade projektet Läsa och Leva som jag drev tillsammans med Ann-Kristin Högman kom jag att orientera mig mot utbildningshistoriska perspektiv, med särskild inriktning mot icke-formellt lärande. Det hela resulterade bland annat i boken Samhällets cirklar: Lokala kunskapstraditioner och folkbildningens vardag i Munkfors 1965-1978. Från 2010 har jag inriktat min forskning mot det historiedidaktiska fältet. Jag har då särskilt intresserat mig för hur man kan undervisa de yngre eleverna i historia. Det är undervisningen i historia på mellanstadiet som varit mitt intresseområde, men med perspektiv för hela ungdomsskolan. Med min forskningsbakgrund har det varit naturligt att just problematisera den vetenskapliga disciplinens relation till skolämnet.
Jag är nu engagerad i forskargruppen ROSE som erhållit särskilda medel från Karlstads universitet för att utvecklas till en excellent forskargrupp. Under perioden 2017-2020 leder jag ett projekt finansierat av Skolforskningsinstitutet där vi ska utveckla modeller för undervisning kring samhällsfrågor i SO årskurserna 4-6.
Undervisning
Jag har undervisat vid Karlstads universitet sedan mitten av 1990-talet. Som doktorand i historia arbetade jag under många år med introducerande metodkurser och handledning. Med min bakgrund som lärarutbildad har jag också utvecklat och varit ansvarig för många olika kurser inom lärarprogrammet. Just nu undervisar jag främst i kursen inom grundlärarprogrammet. Jag, tillsammans med flera av mina kollegor, har som ambition att göra utbildningen i SO-ämnena för yngre barn forskningsbaserad. Det finns i undervisningen en strävan efter ett upplägg där jag och studenterna ges möjlighet att mer på djupet diskuterar vad lärande i historia kan vara och hur undervisningen ska organiseras för att stödja detta.
Samverkan
Allt sedan doktorandtiden har jag försökt att vara aktiv när det gäller samverkan med det omgivande samhället. Som historiker har det inneburit ett - i olika former - etablerat samarbete med föreningslivet, men också med lokala och regionala kulturinstitutioner. Ämnesdidaktisk forskning av det slaget jag bedriver, det vill säga en forskning som är tydligt praktiknära där undervisning och lärande står i centrum förutsätter ett nära samarbete med kommuner och skolor. Jag har därför under flera år bedrivit forskning i form av forsknings- och utvecklingscirklar med verksamma lärare. Som ämnesdidaktiker har jag också samverkat med centrala myndigheter, främst Skolverket. Till exempel skrev jag texter kring språkutvecklande ämnesundervisning (med inriktning mot SO) för det av Skolverket organiserande Läslyftet.
Utvalda publikationer
Stolare, M. (2017) Did the Vikings really have helmets with horns? - Sources and narrative content in Swedish upper primary school history teaching
Stolare, M. (2014) På tal om historieundervisning: Perspektiv på undervisning i historia på mellanstadiet. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 8(1), 1-19.
Books: Stolare, M. (2010) Samhällets cirklar: Lokala kunskapstraditioner och folkbildningens vardag i Munkfors 1965-1978 Karlstad University Press, 272 p.
Stolare, M. (2003) Kultur och natur: Moderniseringskritiska rörelser i Sverige 1900-1920 Göteborgs universitet. Historiska institutionen, 350 p. (Diss.)
Book chapters (selection):
Stolare, M. (2011) Var mjuk i knäna! Sociala rörelseentreprenörer och platsers betydelse för sociala rörelsers mobiliseringsarbete. In: Kreativitet på plats (red.) Lars Aronsson & Lotta Braunerhielm, Karlstad University Press.
Stolare, M. (2009) ABF i Munkfors - En aktör i det lokala utbudet av studier. In: I lärandets gränsland - Formella, icke-formella och informella studier igår och idag (red. Ann-Kristin Högman & Martin Stolare), Gidlunds förlag.
Publikationer
- Martin Stolare, Stefan Backius, 2019
- Martin Stolare, 2019
- Martin Stolare, 2019
- Martin Stolare, Gabriel Bladh, Martin Kristiansson, 2019
- Martin Stolare, David Ludvigsson, Trenter Cecilia, 2019
- Martin Stolare, 2019
- Martin Stolare, Anders Persson, 2018
- Gabriel Bladh, Martin Stolare, Martin Kristiansson, 2018
- Martin Stolare, Joakim Wendell, 2018
- Martin Stolare, Joakim Wendell, 2018
- Martin Stolare, Joakim Wendell, 2018
- Martin Stolare, 2018
- Niklas Gericke, Brian Hudson, Christina Olin-Scheller, Martin Stolare, 2018
- Niklas Gericke, Brian Hudson, Christina Olin-Scheller, Martin Stolare, 2018
- Christina Olin-Scheller, Martin Stolare, Ulf Mellström, Niklas Gericke, 2017
- Martin Stolare, 2017
- Martin Stolare, Hans Olofsson, Johan Samuelsson, Joakim Wendell, 2017
- Gabriel Bladh, Martin Kristiansson, Martin Stolare, 2017
- Martin Stolare, 2016
- Christina Olin-Scheller, Niklas Gericke, Martin Stolare, 2016
- Martin Stolare, Bengt Schüllerqvist, Mikael Berg, Johan Samuelsson, 2015
- Martin Stolare, 2015
- Martin Stolare, 2015
- Martin Stolare, 2014
- Martin Stolare, 2011
- Martin Stolare, 2011
- Martin Stolare, 2010
- Martin Stolare, 2009
- Redaktör, 2009
- Martin Stolare, Ann-Kristin Högman, 2009
- Björn Arvidsson, Svante Karlsson, Gunilla Lönnbring, Martin Stolare, 2008
- Martin Stolare, 2008
- Gunilla Lönnbring, Martin Stolare, 2007
- Gunilla Lönnbring, Martin Stolare, Björn Arvidsson, 2007
- Martin Stolare, 2007
- Martin Stolare, 2005
- Martin Stolare, 2003
- Martin Stolare, 2000
- Martin Stolare, 2000
- Martin Stolare, 1999
- Martin Stolare, 1998
- Martin Stolare, 1996
