Maria Lennartsdotter

Forskning
Mitt avhandlingsprojekt fokuserar kring virtuella upprors inverkan på förskollärares profession. Genom att studera förskollärare som deltar i Facebookgrupper som syftar till att utöva motstånd och protestera gentemot förskollärares arbetsvillkor,syftar jag till att synliggöra en ny sorts professionsberättelse om vad det innebär att som förskollärare verka i virtuella uppror.
Jag deltar även i forskningsprojeketet "Lärarna och professionen i en virtuell kontext" tillsammans med karlstad Universitetsforskarna Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, Anderas Bergh (Örebo Universitet) samt Håkan Löfgren (Linköping Universitet.
Jag tillhör forskargruppen UBB (Utbildning, barn och barndom) och är även aktiv i forskargruppen UNDIG.
Undervisning
På förskollärarprogrammet undervisar jag i terminerna 2, 5 och 7. Min undervisning kretsar kring specialpedagogik i förskolan, normkritisk pedagogik, förskolans samverkan med vårdnadshavare samt forskningsmetodik. Vidare är jag även seminarieledare för förskollärarstudenternas självständiga arbeten.
Samverkan
Jag är även aktiv i föreningen SWERA, där jag är medlem i doktorandrådets arbetsgrupp med ett särskilt intresse för forskningspolitiska frågor.
Biografi
Jag är legitimerad förskollärare och har arbetat flertalet år inom både kommunal och privat verksamhet.
Jag är även utbildad specialpedagog, och har verkat som specialpedagog i flera av Stockholms förorter. Har specialintresse för särskilt begåvade barn samt kring NPF.
Publikationer
- Annica Löfdahl, Andreas Bergh, Maria Lennartsdotter, Håkan Löfgren, 2022
- Maria Lennartsdotter, 2021
- Maria Lennartsdotter, 2021
- Maria Lennartsdotter, 2020
