Maria Lennartsdotter

Forskning
Min forskning rör sig framförallt runt tre teman: pedagogers yrkesidentitet, ett pressat läge i förskolan och berättelser. Mitt pågående avhandlingsarbete handlar om vilka yrkesidentiteter som framträder i #pressatläge, ett initiativ som syftar till att förbättra arbetsvillkoren i svensk förskola. Teoretiskt grundas min forskning i narrativ teori samt teorier om lärarprofession.
Undervisning
Jag undervisar på förskollärarprogrammet, framförallt om specialpedagogik och ett normkritiskt förhållningssätt. Jag handleder också förskollärarstudenter när de skriver sina självständiga arbeten.
Samverkan
Jag deltog inledningsvis i projektet ”Lärarna och professionen i ett virtuellt och expanderande lärarrum-sociala medier som plats för en ny professionsberättelse”, som finansieras av Vetenskapsrådet.
Under min forskarutbildning har jag deltagit i organisationen SWERA: s doktorandråd där jag har arbetat som kommunikationsansvarig.
Jag är också doktorandrepresentant i institutionens handledarkollegium samt institutionsråd.
Biografi
Jag tog examen från förskollärarprogrammet från Stockholms Universitet år 2012 och arbetade därefter som förskollärare i olika Stockholmsförorter och kranskommuner. År 2019 tog jag examen som specialpedagog vid Stockholms Universitet. Under utbildningens gång arbetade jag också som specialpedagog på flera förskolor. 2019 påbörjade jag min forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Övrigt
Intervju med mig i tidningen Dagens Nyheter:
https://www.dn.se/ekonomi/tystnadskultur-och-underbemanning-pa-svenska-forskolor/
Publikationer
- Maria Lennartsdotter - 2024
- Löfdahl, Andreas Bergh, Maria Lennartsdotter, Håkan Löfgren - 2023
- Maria Lennartsdotter - 2021
- Maria Lennartsdotter - 2021
- Maria Lennartsdotter - 2020
