Maria Hjalmarsson
Forskning
Mitt forskningsintresse är riktat mot fritidshemmet som utbildningsarena och fritidshemslärares yrke och arbete, vilket jag främst belyser utifrån genus,- omsorgsetisk- och utbildningssociologiskt inspirerad policyteori. Min forskning handlar om hur profession och arbete påverkas av genusordning, förändrad styrning av utbildning och skola, och krav på performativitet, dvs krav på att bedriva utbildning av hög kvalitet och inte minst att kunna synliggöra kvalitet på ett gångbart sätt.
Pågående forskningsprojekt:
Undervisning i fritidshem
Projektet bedrivs i fyra delstudier, med fokus på att utveckla undervisning i relation till fritidshemmets centrala innehåll såsom det är definierat i läroplanen: (i) språk- och kunskapsutvecklande arbetsätt, (ii) matematik, (iii) natur och samhälle och (iv) musikaliskt lekande och lekpedagogik
Medverkande forskare: adjunkt Mona Persson Aronsson, professor Martin Stolare, lektor Peter Carlman och adjunkt Karin Våge, Karlstads universitet.
Projektet finansieras av Lärarutbildningsnämnden.
Barns meningsskapande i frivillighet och styrning i fritidshem
Projektets syfte är att analysera, tolka och förstå barns meningsskapande i aktiviteter i styrd respektive frivillig form i fritidshemmets undervisning.
Studien bedrivs i samarbete med lektor Sanna Hedren, Linköpings universitet.
Sommarlov i fritidshem
Syftet med projektet är att dels bidra med kunskap om vilken undervisning som planerats äga rum i fritidshem under sommarlovet, dels fritidshemslärares perspektiv på den undervisning som de genomför på sommarlovet.
Studien genomförs i samarbete med biträdande professor Helene Elvstrand, Linköpings universitet.
Nyligen avslutat forskningsprojekt:
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse i fritidshemmets undervisning
Till följd av ny skollag och reviderad läroplan fick fritidshemmet ett förtydligat undervisnings- och kunskapsuppdrag. Studien riktar intresse mot mötet mellan fritidshemmets tradition av upplevelsebaserad verksamhet med grund i elevernas behov, initiativ och intressen, och det förtydligade uppdraget som ska landa i en utbildningskontext karaktäriserad av en vidare ram för undervisning. Projektet är upplagt som en fallstudie vid en skola, där det finns flera fritidshemsavdelningar, och utgår ifrån en modell för aktionslärande. Syftet är att förstå och utveckla undervisning i fritidshem med ett ämnesdidaktiskt fokus på kunskap, undervisning och lärande uttryckt i termer av urval och transformation av ett undervisningsinnehåll. Utgångspunkt tas i det i läroplanen utpekade centrala innehållet lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse.
Medverkande forskare: lektor Birgitta Ljung Egeland och lektor Peter Carlman.
Projektet finansierades av LUN (Lärarutbildningsnämnden) och ULF (Utveckling Lärande Forskning) under 2021.
Undervisning
Examinator i Grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem
Examinator och handledare inom forskarutbildingen i pedagogiskt arbete
Samverkan
Internationella nätverk:
”Gender, Care and Teaching in Early Childhood Education”
"Research on Extended Education"
Nationellt nätverk:
"Fritidshemsnätverket" för forskare och lärarutbildare
Regionalt nätverk:
"Fritidshemspedagogik - ett nätverk bestående av fritidshemspersonal i värmlandsregionen som under 2016 till 2018 deltog i RUC:s fortbildningssatsning "Fritidshemspedagogik".
Biografi
Fritidspedagogexamen. Sju års yrkeserfarenhet i olika skolor/fritidshem i Göteborg (1996-2003)
Lärare i integrationsprojektet "Kompassen", ett EU-Mål 3-projekt för romer i Bergsjön, Göteborg (2002-2003)
Fil.kand. i pedagogik med inriktning mot utbildningsledarskap, Göteborgs universitet.
Doktorsexamen i pedagogik, Göteborgs universitet (2009).
Lektor i pedagogiskt arbete, Kau (2009-2019)
Docent i pedagogiskt arbete, Kau 2014
Projektledare för RUC:s ettåriga fortbildningssatsning "Fritidshemspedagogik", riktad mot fritidshemspersonal, som under 2016 till 2018 nådde cirka 80 % av regionens personal i fritidshem.
Professor i pedagogiskt arbete, Kau 2019
Utvalda publikationer
Hjalmarsson, M. (2013). Governance and voluntariness for children in Swedish leisure-time centres – leisure-time teachers interpreting their tasks and everyday practice. International Journal for Research on Extended Education, 1(1), 86-95. ISSN 2196-3673
Hjalmarsson, M. & Löfdahl, A. (2014). Being caring and disciplinary – Male primary school teachers on expectations from others. Gender & Education, 26(3), 280-292. ISSN 0954-0253, E-ISSN 1360-0516.
Hjalmarsson, M. & Löfdahl, A. (2014). Omsorg i svenska fritidshem: fritidspedagogers etiska förmåga och konsekvenser för barn. BARN. Forskning om barn og barndom i Norden,32(3), 91-105. ISSN 1404-8965.
Hjalmarsson, M. & Söderström, Å. (2014). Capturing the proven experience through action learning. The systematic work of developing quality in Swedish leisure-time centres. Action Learning Action Research Journal (ALARj), 20(20), 162-177.
Hjalmarsson, M. & Löfdahl Hultman, A. (2015). Confirming and resisting an underdog position – leisure-time teachers dealing with a new practice. European Early Childhood Education Research Journal, 23(4), 434-443. E-ISSN 1752-1807.
Hjalmarsson, M. & Löfdahl Hultman. (2016). ”Det är inte jag som har tillsatt mig själv på posten”: Motstånd och ironi i relationer mellan förstelärare och deras kollegor. KAPET, Karlstads Pedagogiska Tidskrift, 12(1), 76-94. E-ISSN 2002-3979.
Hjalmarsson, M. Löfdahl Hultman, A. & Warin, J. (2017). Gendered aspects of Leisure-time teacher’s care – social and physical dimensions. Education Inquiry, 8(3), 232-245. DOI: 10.1080/20004508.2017.1308459.
Övrigt
Ingår i redaktionsrådet för peer-review-tidskriften Educare (2023-)
Sakkunnig i utvärdering av forskning vid Institutionen för pedagogiskt arbete vid Borås Högskola (2022)
Sakkunnig i Kau's arbete med examensrättsansökan för grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem (2019-2021)
Proprefekt vid Institutionen för pedagogiska studier (2016-2020)
Ingick i den grupp som arbetade fram Kau's examensrättsansökan för rektorsprogrammet 2021 - 2027 (2019-2020)
Ingick i rektorsprogrammets vetenskapliga ledningsgrupp (2018-2020).
Beviljades medel från lärarutbildningsnämnden för forskningsförankring i lärarutbildningarna för projektet "Lärarstudenters uppfattningar om flerspråkighet som värde och resurs för elevers lärande och identitetsskapande" (2018-2019)
Sakkunnig i utvärdering av kandidatprogrammet i pedagogik vid Göteborgs universitet (2018)
Ledamot i centrumbildningen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och barndom (UBB) (2013-2015) samt ordförande (2016)
Sakkunnig i Skolverkets arbete med revidering av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11), med avsikt att förtydliga fritidshemmets syfte och innehåll (2015)
Handledare och föreläsare i Skolverkets fortbildning ”Värdegrund och likabehandling i teori och praktik” (7.5hp) för lärare i förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola (2012-2014)
Handledare i ett aktionslärandeprojekt för yrkesverksamma fritidspedagoger i Karlstad kommun, på uppdrag av Barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstad, Lärarförbundet och Karlstads universitet (RUC) (2011-2012)
Författare av Skolverkets kunskapsöversikt om fritidshem och skola i samverkan (2010).
Faktagranskare av ett temanummer om fritidshem publicerat på den nationella webbplatsen för forskningsinformation, forskning.se (2010)
Publikationer
- Maria Hjalmarsson, Ylva Odenbring, 2023
- Maria Hjalmarsson, Peter Carlman, Birgitta Ljung Egeland, 2022
- Karin Franzén, Maria Hjalmarsson, 2021
- Birgitta Ljung Egeland, Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, 2021
- Susanne Duek, Maria Hjalmarsson, Birgitta Ljung Egeland, 2021
- Maria Hjalmarsson, Ylva Odenbring, 2020
- Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, Carina Vikström, 2020
- Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, Birgitta Ljung Egeland, 2019
- Maria Hjalmarsson, 2019
- Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, Carina Vikström, 2019
- Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, 2018
- Maria Hjalmarsson, 2018
- Maria Hjalmarsson, 2018
- Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, 2017
- Maria Hjalmarsson, Annica Löfdahl, Jo Warin, 2017
- Peter Carlman, Maria Hjalmarsson, 2017
- Annica Löfdahl Hultman, Maria Hjalmarsson, 2016
- Maria Hjalmarsson, Annica Löfdahl Hultman, 2016
- Maria Hjalmarsson, Annica Löfdahl, 2015
- Maria Hjalmarsson, Annica Löfdahl, 2014
- Åsa Söderström, Maria Hjalmarsson, 2014
- Annica Löfdahl, Maria Hjalmarsson, Karin Franzén, 2014
- Maria Hjalmarsson, 2014
- Redaktör, 2014
- Maria Hjalmarsson, Annica Löfdahl, 2014
- Annica Löfdahl, Maria Hjalmarsson, 2014
- Maria Hjalmarsson, Annica Löfdahl, 2013
- Maria Hjalmarsson, 2013
- Åsa Söderström, Maria Hjalmarsson, 2012
- Hjalmarsson Maria, 2012
- Tomas Saar, Annica Löfdahl, Maria Hjalmarsson, 2012
- Åsa Söderström, Maria Hjalmarsson, 2012
- Maria Hjalmarsson, Tomas Saar, 2012
- Maria Hjalmarsson, 2011
- Annica Löfdahl, Tomas Saar, Maria Hjalmarsson, 2011
- Maria Hjalmarsson, 2011
- Maria Hjalmarsson, 2011
- Maria Hjalmarsson, 2010
- Maria Hjalmarsson, 2009
- Maria Hjalmarsson, 2009