Kristin Ungerberg
Forskning
Disputerade i maj 2019 med doktorsavhandlingen Flytande inflytande - affektiva relationer mellan barn och miljön i förskolan (2019) som fokuserar de yngsta barnens inflytande i förskolan.
Pågående artikel som beräknas publiceras under hösten 2023 (Skånfors & Ungerberg): Utbildning borde spela roll - om förskollärares uppdrag att leda.
Pågående arbete med projektrapport Förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag.
Undervisning
Undervisar samt är examinator i termin 3, 5 och 7 på förskollärarutbildningen, både campus och distans.
Är kursledare i termin 3 - De yngsta förskolebarnens språkliga, matematiska och estetiska lärande.
Samverkan
Forskning inom centrumbildningen UBB; utbildningvetenskapliga studier av barn och barndom.
Vetenskapligt stöd/referensgrupp för projektet Vi har alla rättigheter med MR-piloterna och UNICEF, finansierat av Allmänna arvsfonden. Syftet med projektet är att öka kunskapen om barnkonventionen bland barn och vuxna i förskola och grundsärskola. Målet är att utveckla och sprida ett kostnadsfritt upplevelsebaserat, digitalt och analogt läromaterial om barnkonventionen.
Projektledare för ett ULF-finansierat forskningsprojekt i samverkan med Bengtsfors kommun. Pågår: 2021-09-01 till 22-12-31.
Publikationer
- Kristin Ungerberg, 2023
- Lovisa Skånfors, Kristin Ungerberg, 2023
- Kristin Ungerberg, 2019
- Kristin Ungerberg, 2019
- Kristin Ungerberg, 2017
- Kristin Ungerberg, 2017