Karin Forsling

Forskning
Forskar inom området barn och unga - skrivande och läsande i digitala lärmiljöer.
Forskningssprojekt:
"Med kameran som verktyg för lärande i förskolan", förstudie, ht 2015
"DigiFörLär1" (Digitala verktyg, Förskola och Lärande), forskningsstudie, ht 2017
"DigiFörLär2" (Digitala verktyg, Förskola och Lärande), forskningsstudie, 2018
"SoL-projektet: Framgångsfaktorer för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium", ht 2016 -
Doktorsavhandling lades fram den 9 juni 2017 vid Åbo Akademi, Vasa.
Avhandlingens titel:
"Att överbrygga klyftor i ett digitalt lärandelandskap. Design och iscensättning för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium."
Länk till avhandlingen: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/135225/forsling_karin.pdf?sequence=2
Skolporten:
Undervisning
Verksam vid Karlstads universitet inom lärar- och speciallärarutbildning sedan 2002.
Samverkan
Medlem i CSL centrumbildning på KAU gällande språk- och litteraturdidaktik.
Medlem i:
Nationella Literacynätverket, http://www.literacynatverket.se/
Nordic Literacy Research Network
Undervisningens digitalisering:
https://www.kau.se/pedagogiskt-arbete/forskning/forskning-hos-oss/undervisningens-digitalisering
Nationella forskarnavet Digitalisering i förskolan:
www.buv.su.se/nationella-forskarnavet-digitalisering-i-förskolan
ETL – Excellent Teaching for Literacy
(Samarbete med Mälardalens Högskola)
Biografi
Mellanstadielärarexamen, Högskolan i Karlstad, 1980. Specialpedagogexamen, Umeå Universitet, 2000. Magisterexamen i Pedagogik, Karlstads universitet, 2006. Doktorsexamen i Specialpedagogik, Åbo Akademi i Vasa, 2017.
Har tidigare arbetat som mellanstadielärare, specialpedagog, projektledare och pedagogisk ledare på alla stadier från förskola till vuxenutbildning.
Erfarenhet från språkförskola, mellanstadium, gymnasium, GrundVux, KomVux, SFI och undervisning på kriminalvårdsanstalt. Arrangerat specialkurser för vuxna med diagnos dyslexi tillsammans med Försäkringskassa och Arbetsförmedling.
Verkat som specialpedagog och pedagogisk ledare på en fristående 4-9-skola där alla elever hade diagnos dyslexi. I sammanhanget utvecklat specialpedagogiska arbetssätt som inbegriper estetiska lärprocesser och IKT.
Utvalda publikationer
Forsling, K. (2008). Läsa och skriva – vidgade begrepp i en medierik värld. Antologi: Att erövra världen. Grundläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik. Red: Arne Engström. Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Linköpings universitet
Forsling, K. (2010). Teachers Using an Expanded Text Concept and Media Pedagogy for Children with Dyslexia. In Media Literacy Education. Nordic Perspectives.(Eds: Editors: Sirkku Kotilainen, Sol-Britt Arnolds-Granlund). Göteborg. University of Gothenburg. Nordicom
Forsling, K. (2011). Digital kompetens i förskolan. KAPET. Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift, årgång 7, nr 1, 2011.
Forsling. K. (2012). Developing Digital Literacy in Preschool. ECER 2012, European Conference for Educational Research, September, Cadiz, Spain
Forsling. K. (2013). Hey World! Skype, blogs and WTR - Tools for Developing Communicative Competences in a Primary School in Sweden. ECER 2013, September, Istanbul, Turkey
Forsling, K. (2014). Designing for communicative competences in primary school. Designs for Learning 4th international conference, Stockholm University, 6-9 May 2014
Forsling, K. (2014). “…for the sake of the children with disabilities”. Special Education in a Design for Learning- perspective. ECER, European Conference for Educational Research. Porto, Portugal, September 2014
Forsling, K. (2016). What makes a difference? Implications from a preschool development project concerning digital literacy. ECER 2016, August, Dublin, Ireland
Forsling, K. (2017). Closing gaps in a digitalized learning environment. NERA-conference, Copenhagen, Denmark, March 2017
Övrigt
Publikationslista
Peer Review-granskade artiklar
Forsling, K. (2021). Collegial Learning and Digital Literacy Education in a Swedish Preschool. Early Childhood Education Journal.
Forsling, K. (2021). Förskolans undervisning i möte med barns informella texterfarenheter. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (2), 41 - 67. https://doi.org/10.24834/educare.2021.2.3
Forsling, K. (2020). Hur tänkte du nu? Digitala verktyg och kollegiala lärprocesser i förskolan. BARN: Forskning om barn og barndom i Norden, NTNU. Årg 38 Nr 2
Tjernberg, C., Forsling, K & Roos, C. (2020) Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår – Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research, E-ISSN 2464-1596, Vol. 6, nr 1, s. 217-237
Forsling, K. (2019). Designs for Learning: Focus on Special Needs. Designs for Digitalised Literacy Education in a Swedish Lower Primary School. Designs For Learning Journal, Stockholm.
Antologier (Review-granskade)
Forsling, K. (2021). Children's Cultural Backpack and Preschool Education. A Design-Based Study in a Swedish Preschool. In: Connecting Disciplinary Literacy and Digital Storytelling (ed. Jill Tussey & Leslie Haas), IGI Global
Enochsson, A-B. & Forsling. K. (2020) Barn och digitala medier. Ingår i: Förskolans metod, vetenskapsteori och didaktiska perspektiv (red.) Löfdahl Hultman & Ribaeus. Liber
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020) Skrivundervisningens grunder [red] Karin Forsling & Catharina Tjernberg, Malmö: Gleerups Utbildning AB
Forsling, K (2020). Multimodala skrivprocesser. Ingår i: Skrivundervisningens grunder [red] Karin Forsling & Catharina Tjernberg, Malmö: Gleerups Utbildning AB, 2020, 1, s. 35-55
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020) I begynnelsen var ordet. Ingår i: Skrivundervisningens grunder [red] Karin Forsling & Catharina Tjernberg, Malmö: Gleerups Utbildning AB
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020). Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling. Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Bildning, utbildning, fortbildning (red. Johansson, M., Martinsson, B-G & Parmenius Swärd, S.)
Forsling, K., Tjernberg, C. & Roos, C. (2019). Lärares navigation i komplexa skriftspråkspraktiker: Fokusgruppssamtal med lärare i förskoleklass – år 3. I Ljung Egeland, B., Roberts, T., Sandlund, E, & Sundqvist, P. (2019). Klassrumsforskning och språk(ande): Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april, 2018. ASLA:s skriftserie 27. Karlstad: Karlstad University Press.
Forsling, K. (2019). Läsa och lära i digitala lärandelandskap. Ingår i: Läsundervisningens grunder (red.) Tarja Alatalo. Gleerups förlag
Forsling, K. (2010). Teachers Using an Expanded Text Concept and Media Pedagogy for Children with Dyslexia. In S. Kotilainen & S-B. Arnolds-Granlund (Eds.), Media Literacy Education. Nordic Perspectives. Göteborg. University of Gothenburg, Nordicom.
Uppsatser på avancerad nivå
Forsling, K. (2011). Medielek och digital kompetens i en förskolekontext: Design för meningsskapande. Uppsats på Masternivå. Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstads universitet.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:546526/FULLTEXT01.pdf
Monografi
Forsling, K. (2017). Att överbrygga klyftor i ett digitalt lärandelandskap. Design och iscensättning för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium. Doktorsavhandling Åbo Akademi University Press, Åbo: Åbo Akademi. ISBN 978-951-765-858-4
Konferensbidrag (Review-granskade)
Forsling, K. (2021, November). Inkluderande undervisningsperspektiv i varierande literacypraktiker. NNMF8, Uppsala.
Forsling, K. (2021, November). Success factors for early literacy: teacher perspective. NERA, Odense.
Forsling, K. (2021, September). Designs for Digital Literacy Education in Preschool. ECER, 2021
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2021, September) A Swedish study of how lower primary school teachers from diverse literacy practices design for professional development. ECER, 2021
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, March). Teacher sharing of successful Literacy practices. NERA, Åbo
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, January). Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Baltic Sea Conference, Tallinn
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2019, October). Att designa för skrivflyt och skrivkraft
Fokusgruppsamtal med lärare som undervisar i förskoleklass och på lågstadiet. NNMF8, Trondheim, Norway, 23-24 October 2019
Forsling, K. (2019, October). Designs for Digital Literacy Education in Preschool. A study of collegial learning in preschool in a Nordic context. ILA 2019 Conference, International Literacy Association, New Orleans, USA, 10-13 October 2019
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2019, May). Design för skrivflyt och skrivglädje. Fokussamtal med lärare om skriftspråksutveckling i förskoleklass och lågstadium. Skriv!Les! Forskarkonferens, Stavanger, 7-9 maj 2018
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2019, March). Teacher design for writing power and fluent writing. Focus group interviews with early years teachers. NERA 2019, Uppsala, 6-7 March, the 47th congress in Nordic Educational Research Association.
Forsling, K. (2018, September). Intentions For Inclusion In A Digital Learning Landscape.
Lower Primary School Teachers Design For Literacy Development. ECER 2018, 4-7 September 2018
Forsling, K. & Letnes, M-A. (2018, September). Design And Orchestration Of Digital Learning Environments In Preschool. A Comparative Study Of Digital Technology In Pre-primary Education Practice In Sweden And Norway. ECER 2018, 4-7 September 2018
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2018, September). Inclusion or Exclusion – Challenges of Navigating in Complex Classroom practice. ECER 2018, 4-7 September 2018
Forsling, K. (2018, May). Challenges for Learning and Meaning-making in a Digital Learning Landscape. Designs for Literacy Development in Lower Primary School. DFL2018, Designs For Learning, Bergen, Norway, 23-25 May 2018
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2018, April). Hur lärare löser literacyutmaningar i en komplex klassrumspraktik. Fokusgruppsamtal med lärare i förskoleklass-årskurs 3. ASLA, Karlstad, Sverige, 12-13 April 2018
Forsling, K. (2018, March). Digital Literacy-from policy to practice. Part of symposium: Research on digital literacies in Nordic education: Policy, practices and future directions. NERA-conference, Oslo, Norway, March 2018
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2017, December). ”Men nu skriver alla med glädje!” NNMF6, Odense, Denmark, 30 November-1 December 2017
Forsling, K. & Tjernberg, C. (2017, May). Framgångsfaktorer för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium. En longitudinell praktiknära studie med förankring i skolpraktik och lärarutbildning. Skriv!Les! Forskarkonferens, Trondheim, Norge 9 – 11 maj 2017
Forsling, K. (2017, March). Closing gaps in a digitalized learning environment. NERA-conference, Copenhagen, Denmark, March 2017
Forsling, K. (2016, August). What makes a difference? Implications from a preschool development project concerning digital literacy. ECER 2016, August, Dublin, Ireland
Forsling, K. (2014, May). Designing for communicative competences in primary school. Designs for Learning 4th international conference, Stockholm University, 6-9 May 2014
Forsling, K. (2014, September). “…for the sake of the children with disabilities”. Special Education in a Design for Learning- perspective. ECER, European Conference for Educational Research. Porto, Portugal, September 2014
Forsling. K. (2013, Oktober) Hej Världen! Hur lågstadieelever utvecklar kommunikativa kompetenser genom bloggande och skajpande. Symposium för läsforskning, Karlstads universitet 4-5 oktober 2013
Forsling. K. (2013, September). Hey World! Skype, blogs and WTR - Tools for Developing Communicative Competences in a Primary School in Sweden. ECER 2013, September, Istanbul, Turkey
Forsling. K. (2012, September). Developing Digital Literacy in Preschool. ECER 2012, European Conference for Educational Research, September, Cadiz, Spain
Forsling. K. (2012) Designing for digital literacy in preschool: "Why do we do the research?" The Fourth Qualitative Research Conference, Faculty of Education, Åbo Akademi University 2012
Enochsson, A-B. & Forsling. K. (2011, September). Student teachers discussing literature: A comparison between online and offline discussions. ECER, Berlin.
Forsling. K. (2010, November). Jag har mina rötter i arbetarklassen. En livsberättelse med fokus på klass, genus och profession. 3.e konferensen för Livsberättelseforskning, Karlstads universitet, 25-26 november 2010
Publikationer
- Ingrid Pramling Samuelsson, Lena O Magnusson, Susanne Kjällander, Anna Palmer, Christian Eidevald, Pia Williams, Hanna Palmér, Elza Dunkels, Hildén, Anna-Lena Godhe, Petra Petersen, Walan, Malin Nilsen, Andreas Ebbelind, Enochsson, Anniqa Lagergren, Emelie Patron, Eva Norén, Karin Forsling, Marina Wernholm, Pernilla Lagerlöf, Sara Hvit Lindstrand, Kristina Holmberg, Kristina Danielsson, Cecilia Caiman, Robin Samuelsson, Kristina Walldén Hillström - 2024
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2024
- Karin Forsling - 2023
- Susanne Kjällander, Walan, Malin Nilsen, Petra Petersen, Cecilia Caiman, Anna-Lena Godhe, Andreas Ebbelind, Enochsson, Anniqa Lagergren, Arniika Kuusisto, Elza Dunkels, Emelie Patron, Eva Norén, Farzaneh Monian, Anna Palmér, Karin Forsling, Kristina Walldén Hillström, Marina Wernholm, Pernilla Lagerlöf, Lena O Magnusson, Sara Hvit Lindstrand, Kristina Holmberg, Kristina Danielsson, Staffan Selander - 2023
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2023
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2023
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2023
- Catharina Cesilia Tjernberg, Karin Forsling - 2023
- Karin Forsling - 2022
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling - 2022
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2022
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2021
- Karin Forsling - 2021
- Enochsson, Karin Forsling - 2021
- Karin Forsling - 2021
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling - 2021
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling - 2021
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling - 2020
- Karin Forsling - 2020
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling, Roos - 2020
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg - 2020
- Karin Forsling - 2020
- Karin Forsling - 2020
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling - 2020
- Redaktör - 2020
- Catharina Tjernberg, Karin Forsling - 2020
- Karin Forsling - 2019
- Karin Forsling, Catharina Tjernberg, Roos - 2019
- Karin Forsling - 2019
- Karin Forsling - 2011
- Ann-Britt Enochsson, Karin Forsling - 2011
