Guro Gravem Johansen
Forskning
Mina forskningsintressen är centrerade kring lärande och undervisning inom jazz och improviserad musik. Instrumental övning är också ett viktigt ämne i min forskning. Tidigare har jag forskat på kopplingen mellan gehör, gehörträning och improvisationsfärdigheter. Min doktorsavhandling hade titeln "Att öva på improvisation" (2013) och var en kvalitativ studie av skandinaviska jazzstudenters övningspraxis med särskilt fokus på utveckling av improvisationsfärdigheter. Inom övningsfältet har jag varit medforforfattare på flera publicerade forskningsartikler och projektledare för flera utvecklingsprojekt inom övning på tvärs av musikaliska genrer på konservatorienivå.
Vidare har jag genomfört en omfattande etnografisk studie av "Improbasen", en instrumentundervisningspraktik i Oslo som riktar sig till barn som är nybörjare på sina instrument och som uteslutande ger undervisning i jazzimprovisation. I denna studie användte jag sociokulturell teori om hur barn lär sig i samarbete med vuxna genom "guided participation". Studien resulterade i monografin "Children's guided participation in jazz improvisation: A study of the 'Improbasen' learning centre", publicerad på Routledge (2021).
Jag har varit medredaktör för en specialutgåva av Frontiers in Education som behandlar genusaspekter inom jazzutbildning. Dessutom bidrog jag själv med en artikel till denna utgåva om förhållandet mellan genus, barns identifiering och utvecklingen av tro på egen framtida bemästrande inom jazztraditionen, baserat på sociokognitiv teori om "vicarious learning".
Jag har även undersökt undervisning i fri improvisation vid europeiska konservatorier i samarbete med University of Edinburgh. Dessutom har jag utförd följeforskning på ett större europeiskt samarbetsprojekt inom högre jazzutbildning, där utvecklingen av repertoar och arbetsformer inom stora jazzensembler var i fokus.
Undervisning
På Musikhögskolan Ingesund undervisar jag i Allmän musikdidaktik. Tidigare har jag undervisat vid Norges Musikkhögskole, Musikkonservatoriet i Tromsö och Musikkvitenskap vid Universitetet i Oslo. Jag har undervisat i jazzsång som huvudinstrument, jazzsångsdidaktik, generell didaktik för rytmisk musik, jazzgehörträning, musikpedagogik, generell musikdidaktik, röstbruk, improvisation och övningsverkstad.
Samverkan
Under perioden 2016-2018 var jag Norges representant i INA Council inom den globala organisationen ISME (International Society for Music Education). Jag var huvudredaktör för antologin "Expanding the space for improvisation pedagogy in music: A transdisciplinary approach" (Routledge, 2019) tillsammans med en internationell redaktionsgrupp bestående av Kari Holdhus (Stord, Norge), Christina Larsson (Karlstad, Sverige) och Una MacGlone. Jag är också medlem i Advisory Board för den brittiska sammanslutningen Jazz in Education Initiative, och är huvudredaktör för Nordic Research in Music Education, där jag leder ett internationellt redaktionsteam bestående av Marie Helene Zimmerman-Nilsson (Sverige), Sanna Kivijärvi och Danielle Treacy (Finland).
Biografi
Jag avlade kandidatexamen i musikpedagogik med jazzsång som huvudinstrument vid Norges Musikkhögskole 1998, masterexamen 2003 och doktorsexamen inom samma ämne och institution 2013. Sedan 1999 har jag undervisat i olika jazz-, sång- och didaktikrelaterade ämnen vid Norges Musikkhögskole och andra högre utbildningsinstitutioner i Norge. Jag har också lång erfarenhet som dirigent för barnkörer, damkörer och blandade körer, samt att jag har undervisat i musik i grundskolan, på gymnasienivå och på folkhögskola. Jag var ledare för revisionsarbetet med Fagfornyelsen för programmet Musikk, Dans, Drama i det norska gymnasiet (2019-2021).
Som utövande sångare har jag sjungit i flera jazzband och olika improvisationskonstellationer, och jag har medverkat på flera skivutgivningar, bland annat med Söyr och Österdalsmusikk. Jag var bandledare för jazzkvartetten Crazy Moon, som i 2017 gav ut et album baserad på låtar från musikalen West Side Story. Jag vil också framhålla samarbetet med cellisten och tonsättaren Sergio Castrillion (Helsingfors), och Glasgow Improvisers Orchestra.
Utvalda publikationer
MacGlone, Una & Guro Gravem Johansen. In Press. "Teaching free improvisation in European higher music education." International Journal of Music Education.
Johansen, Guro Gravem. 2023. “Playing jazz is what she does”: The impact of peer identification and mastery experiences on female jazz pupils’ self-efficacy at Improbasen. Frontiers in Education 7:1066341. doi: 10.3389/feduc.2022.1066341
Johansen, Guro Gravem. 2021. Children´s Guided Participation in Jazz Improvisation: A Study of the ‘Improbasen’ Learning Centre. London: Routledge.
Nielsen, Siw Graabræk, and Guro Gravem Johansen. 2021. “The role of peers in supporting learning in music.” In Routledge international handbook of music psychology in education and the community (chapter 26), edited by Andrea Creech, Donald Hodges and Susan Hallam. Routledge.
Mwamba, Corey and Guro Gravem Johansen. 2021. “Everyone’s music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music.” In The World into Higher Music Education, edited by Sidsel Karlsen and Siw Graabræk Nielsen. Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music) [Educational research in music]. Vol. 2. NMH-publikasjoner
Johansen, Guro Gravem. 2019. ”Seven steps to heaven? An epistemological exploration of learning in jazz improvisation, from the perspective of expansive learning and horizontal development.” In Expanding the space for improvisation pedagogy in music: A transdisciplinary approach, edited by Guro Gravem Johansen, Kari Holdhus, Christina Larsson, and Una MacGlone, 245-260. London: Routledge.
Johansen, Guro Gravem and Siw Graabræk Nielsen. 2019. “The Practicing Workshop: A Development Project.” Frontiers in Psychology; 10:2696, 1-9. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02695
Nielsen, Siw Graabræk, Guro Gravem Johansen and Harald Jørgensen. 2018. “Peer learning in Instrumental Practicing.” Frontiers in Psychology. 15 March 2018. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00339
Johansen, Guro Gravem. 2018. “Explorational instrumental practice: An expansive approach to the development of improvisational competence among jazz students.” Psychology of Music; 46(1), 49-65
Johansen, Guro Gravem. 2017. ”Genres, values, and music pedagogy students’ identity formation as music teachers in spe.” In Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske of filosofiske perspektiver – Festskrift til Geir Johansen [Educational research in music – didactic, sociological and philosophical perspectives. Festschrift for Geir Johansen], edited by Siw Graabræk Nielsen and Øivind Varkøy, 127-139. Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music); Vol. 1. NMH-publikasjoner;2017:10.
Johansen, Guro Gravem. 2014. ”On my own. Autonomy in Learning practices among jazz students in higher education.” Finnish Journal of Music Education 2014 ; 17(2), 35-54
Johansen, Guro Gravem. 2013. “’Learning from musicians better than me’: The practice of copying from recordings in jazz students´instrumental practise.” In Aural Perspectives. On musical learning and practice in higher music education, edited by Inger Lise Reitan, Anne Katrine Bergby, Victoria Cecilie Jakhelln, Gro Shetelig, and Ingunn Fanavoll Øye, 75-96. Oslo: NMH-publications. The Norwegian Academy of Music.
Johansen, Guro Gravem. 2013. Å øve på improvisasjon. Ein kvalitativ studie av øvepraksisar hos jazzstudentar, med fokus på utvikling av improvisasjonskompetanse. Norges Musikkhögskole, PhD-avhandling.
Publikationer
- Una MacGlone, Guro Gravem Johansen, 2024
- Guro Gravem Johansen, 2023
- Siw Graabræk Nielsen, Guro Gravem Johansen, 2021
- Guro Gravem Johansen, 2020
- Redaktör, 2019
- Guro Gravem Johansen, Kari Holdhus, Christina Larsson, Una MacGlone, 2019
- Guro Gravem Johansen, 2019
- Guro Gravem Johansen, Siw Graabraek Nielsen, 2019
- Guro Gravem Johansen, Kari Holdhus, Christina Larsson, Una MacGlone, 2019
- Guro Gravem Johansen, 2018
- Siw G. Nielsen, Guro G. Johansen, Harald Jorgensen, 2018
- Christina Larsson, Eva Georgii-Hemming, Eeva Siljamäki, Una MacGlone, Guro Gravem Johansen, 2016