Gudrun Holmdahl

Forskning
Gudrun Holmdahl bedriver i huvudsak forskning mot skolutveckling, utbildningsledarskap och utbildningsledning avseende såväl läroplansstyrda som icke-läroplansstyrda skolformer med frågor som rör exempelvis specialpedagogik, professionshandledning, högre utbildning samt folkbildning och civilsamhälle.
Undervisning
Lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier och utbildningsledare på Rektorsutbildning för skolledare på folkhögskola och kulturskola.
Samverkan
Kursansvarig för Rektorsutbildning för skolledare på folkhögskola/kulturskola, som sker i överenskommelse med Offentligägda folkhögskolornas intresseorganisation (OFI), Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) samt Kulturskolerådet.
Huvudansvarig för forskningsprojektet Professionellas erfarenheter av en förbättringssatsning för förskolor med stora utmaningar, som genomförs i samarbete med två forskare vid Högskolan Dalarna, samt finansieras av Nationellt FOU-nätverk för verksamheter med stora utmaningar, i vilket Högskolan Dalarna, Karlstads universitet, Malmö universitet, Mittuniversitetet och Stockholms universitet ingår.
Biografi
Utbildad 1–7 lärare och specialpedagog.
Har tidigare arbetat på lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna och som specialpedagog och lärare i grundskolan. Arbetar sedan 2013 inom rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, bl.a. under flera år som utbildningsledare på Rektorsprogrammet, och sedan 2016 även på Rektorsutbildning för skolledare på folkhögskola och kulturskola.
Utvalda publikationer
Holmdahl, G, Svedberg, L., & Buskqvist, U. (2023). Det meningsfulla samarbetet. I Å. Söderberg, & A. Forssten Seiser (red.), Etiska perspektiv på skolledares arbete (2 uppl.), Studentlitteratur. s.203–222
Öhman, A., & Holmdahl, G. (2022). Kulturskolan - ett sammanhang med potential
för breddat deltagande eller musikskola under annat namn? Utbildning och Demokrati (31:3, 99–106).
Holmdahl, G. (2022). Specialpedagogers och rektorers samverkan i ett värdebaserat ledarskap. I A. Öhman (red.), Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik. Studentlitteratur s.271–290
Holmdahl, G., & Bladini, K. (2021). Att vara rektor i ljuset av skolans möte med elevers och lärares olikheter. I B. Ahlström, G. Berg, M. Håkansson Lindqvist & F. Sundh (red.), Att jobba som rektor: om rektorer som professionella yrkesutövare. Studentlitteratur. s. 259–284
Bladini, K., & Holmdahl, G. (2020). Rektor som ledare för de specialpedagogiska frågorna – en intervjustudie. In: Kapet (elektronisk), E-ISSN 2002-3979, Vol. 16, no 1, p. 5-25
Holmdahl, G. (2017). En kollegial metod för professionsetisk reflektion. I Å. Söderström (Red.), Etiska perspektiv på skolledares arbete. Studentlitteratur. s.143–163
Holmdahl, G. (2011). Skolutveckling som diskursiv praktik: några ideologiska implikationer. Diss. Karlstad: Karlstads universitet, 2011. Karlstad.
Publikationer
- Anna Öhman, Gudrun Holmdahl - 2025
- Anna Öhman, Gudrun Holmdahl - 2025
- Gudrun Holmdahl, Anna Öhman - 2024
- Gudrun Holmdahl, Lars Svedberg, Ulf Buskqvist - 2023
- Anna Öhman, Gudrun Holmdahl - 2022
- Gudrungudrholm Holmdahl - 2022
- Gudrun Holmdahl, Bladini Kerstin - 2021
- Kerstin Bladini, Gudrun Holmdahl - 2020
- Gudrun Holmdahl - 2017
- Annika Åstrand, Gudrun Holmdahl - 2016
- Annika Åstrand, Gudrun Holmdahl - 2014
- Annika Åstrand, Gudrun Holmdahl - 2014
- Annika Åstrand, Gudrun Holmdahl - 2014
- Gudrun Holmdahl - 2011
