Brian Unis
Forskning
Titeln på min avhandling är Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolescence to emerging adulthood. Disputationen var 23 oktober 2020.
Övergångsperioden från barndom till adolescens är en period som bär med sig risk för båda psykologiska och fysiska hälsoproblem, såsom problem med att forma sin identitet och problem relaterad till sexualitet (Transitions Theory, Meleis). Här finns kunskapsluckor kring ungdomars egna uppfattningar och erfarenheter vilket får avgörande betydelse för utformandet av hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser.
Syfte: Avhandlingen syftade till att undersöka övergången från adolescens till ung vuxenhet relaterad till tonåringar sexuella beteenden, uppfattningar om sex, sexuella relationer och sex- och samlevnadsundervisning, samt deras behov av kunskap och stöd relaterad till sexualitet. Ytterligare ett syfte var att undersöka hälsopersonals syn på sexuell hälsopromotion och interprofessionell samverkan i relation till tonåringars sexuella hälsa.
Resultat: Tonåringar rapporterade låga nivåer av sexuella riskbeteenden och hög självkänsla, men utsätter sig för risker på grund av inkonsekvent kondomanvändning. Lärande om sexualitet och relationer inkluderade värderingar, kunskap och praktiska färdigheter i relation till mognad, vilket möjliggjorde för internalisering av olika aspekter av sexualitet, skapade mening och främjade autonomi och identitet (II). Sexuell utveckling innebar ändrande behov av kunskap, diskussion, interaktion med andra samt att få erfarenheter (III). Personal nådde ut till tonåringar genom kompetens och tillförlitliga relationer. Det var viktigt att hålla sig uppdaterad med förändringar beträffande sexualitet, att nå sårbara grupper och att inkludera frågor om sexualitet i alla delar av hälso- och sjukvården som inkluderar tonåringar (IV).
Konklusion: Tonåringars behov av kunskap och stöd är dynamiskt och förändrades genom lärande, erfarenhet, och interagerande med andra. För att främja sexuell hälsa är olika insatser nödvändiga vilket måste anpassas till tonåringars ålder och mognad för att därmed leda till omvårdnadsinterventioner av hög kvalitet.
Undervisning
Jag har undervisat sedan 2010 inom sjuksköterskeprogrammet.
Biografi
Jag har min sjuksköterskeutbildning från Röda Korsets sjuksköterskeskola i Stockholm och var klar 1988. Sedan har jag vidareutbildat mig till Barnsjuksköterska 1995. Som barnsjuksköterska har jag arbetat inom barncancer på Östra sjukhuset i Göteborg (numera Drottning Silvias barnsjukhus), och därefter som skolsköterska i Arvika kommun. Jag läste masterutbildningen Hälsa och välfärd i förändring på Karlstads universitet och tog masterexamen 2011. Jag började som universitetsadjunkt på Institutionen för hälsovetenskaper 2010. Den 23 oktober 2020 har jag disputerat.
Publikationer
- Brian Unis, Kaisa Bjuresäter, Jan Nilsson, 2023
- Brian Unis, Jan Nilsson, Kaisa Bjuresäter, 2021
- Brian Unis, Christina Sällström, 2020
- Brian Unis, 2020
- Brian Unis, Inger Johansson, Christina Sällström, 2015
- Brian Unis, Christina Sällström, 2014
- Brian Unis, Kaisa Bjuresäter, Jan Nilsson,
- Brian Unis, Jan Nilsson, Kaisa Bjuresäter,