Annika Pettersson
Forskning
Matematikundervisning på Komvux är komplex. För att undervisningen ska fungera så bra som möjligt krävs återkopplingsmetoder som fungerar under olika förutsättningar.
Jag genomför aktionsforskning där jag tillsammans med andra Komvuxlärare använder olika återkopplingsmetoder i undervisningen. Jag undersöker hur elever och lärare upplever återkopplingen och hur den kan användas för att förbättra undervisningen.
Undervisning
Vid sidan om mina forskningsstudier på Karlstads universitet så arbetar jag halvtid som matematiklärare på Komvux i Kristinehamn.
Samverkan
Jag arbetar tillsammans med Yvonne Liljekvist i ett projekt finansierat av skolforskningsinstitutet.
Utveckling av metoder för återkoppling som stödjer vuxnas matematiklärande.
Utvalda publikationer
Pettersson, A., & Liljekvist, Y. (2023). Metoder för återkoppling–en kraftfull professionskunskap för matematikundervisning inom vuxenutbildningen. Forskning om undervisning och lärande, 11(1), 55-80.
Pettersson, A., Liljekvist, Y., & van Bommel, J. (2019). Studying concept elements as away to trace students’ conceptual understanding. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], 24(1), 5-26.
Pettersson, A. (2016). Grafisk och algebraisk representation: Gymnasieelevers förståelse av linjära funktioner, Licentiat avhandling, Karlstads universitet.
Publikationer
- Annika Pettersson, Yvonne Liljekvist, 2023
- Annika Pettersson, Yvonne Liljekvist, Jorryt van Bommel, 2019
- Annika Pettersson, 2016