Annelie Andersen
Forskning
Den gemensamma nämnaren i min forskning är reproduktionen av (vuxnas) social(a) identitet(er) kopplat till pedagogiska verksamheter. Den forskning jag bedriver kan sammanfattas med nyckelorden (utbildnings)kultur, sociala identiteter samt sociala representationer och dess konsekvenser.
De senaste åren har jag medverkat i några mindre forskninsgprojekt som rör gymnasial yrkesutbildning och yrkeslärarutbildning på universitet. Högskolepedagogisk forskning om lärarutbildningen har kommit att intressera mig allt mer. För att få de bästa lärarna måste vi ha de bästa lärarutbildarna och det är inte säkert att du är en bra lärarutbildare bara för att du är en bra lärare. Kopplat till frågor om socialisation och identitet uppkommer här frågeställningar om hur man blir en bra lärarutbildare, olika identiteter hos olika kategorier lärarutbildare (Adjunkter, lektorer, VFU-handledare, didaktiker etc) och hur dessa kan samverka för att skapa en kvalitativt god lärarutbildning som bygger på såväl forskning som beprövad erfarenhet.
Under 2020 arbetade jag 30% med ett projekt inom det övergripande området "IT i förskola och skola". Projektet som är en utveckling av tidigare projekt inom DIVE (Digital technology and Integration in Vocational Education) inriktar sig främst på yrkeslärarstudenters lärande genom att arbeta med en digital loggbok i kursen Betyg, bedömning och VFU, samt vad studenterna tar med sig från detta arbete till sitt eget arbete som yrkeslärare och att arbeta med att överbrygga klyftor mellan skola och APL. Genom intervjuer med yrkeslärarstudenter, uppföljande intervjuer med tidigare yrkeslärarstudenter samt analyser av loggböcker och skrivna utvecklingsarbeten på området ämnas följande frågeställningar besvaras: Vad har yrkeslärarstudenterna lärt sig av att använda multimodal loggbok i VFU-kursen? Hur arbetar, eller tänker sig de att arbeta med multimodal loggbok eller annan IT för att överbrygga klyftor mellan skola och APL? Vilka möjligheter och hinder ser de? Projektet har mynnat ut i ett pågående ULF-finansierat projekt där vi tillsammans med lärare på Lillerudsgymnasiet implementerar, utvecklar och forskar om digital loggböcker på naturbruksgymnasiet inriktning hund.
Ett annat av mina forskningsintressen handlar om att beskriva olika (utbildnings)kulturer. Här har jag tidigare, i samband med den statliga utvärderingen av folkbildningen (2003), undersökt folkbildningens särart. Detta arbete fördjupades i min avhandling (2011) där jag förutom folkhögskolemässighet även diskuterar högskolemässighet. Tillsammans med Ahlfeldt et. al. (2014, 2015) undersöks säkerhetskultur kopplat till kompetensutveckling inom IT-säkerhet och tillsammans med Berglund och Gustavsson (kommande) har jag undersökt omvårdnadslärares erfarenhet av reflekterande handledning. Identiteter och positionering hos handledare på olika nivåer i utbildningssystemet är också fokus i en studie genomförd tillsammans med Asghari (2016). Även resistans till organisationsförändringar har undersökts (Andersén och Andersén, 2014)
Till de olika (utbildnings)kulturerna hör socila identiteter så som högskolestuderande, folkhögskoledeltagare, folkhögskollärare, yrkeslärare, handledare, undersköterskor, universitets- och högskolelärare, säkerhetsansvarig etc. som reproduceras inom dessa kulturer. För att förklara hur sociala identiteter konstrueras och reproduceras har jag bland annat använt mig av teorin om sociala representationer (för en utförligare diskussion ang detta se Andersén, 2010; 2011). En viktig slutsats, och således också ett teoretiskt bidrag i min avhandling, är att teorin om sociala representationer fokuserar på de sociala representationerna, dess innehåll och framväxt, men negligerar att se vad representationerna genererar vidare. Jag har valt att vidareutveckla det fem dimensionella analysverktyg jag hämtat från Jovchelovitch (2007) med en sjätte dimension som rör representationernas konsekvenser i form av de sociala handlingar olika representationer genererar. Exempel på sådana handlingar kan vara valet att studera vidare eller inte, hur man agerar i en krissituation, hur man som lärare bemöter sina studenter eller arbetar utifrån olika didaktiska utgångspunkter etc., men kan också handla om hur olika utbildningsinstitutioner förhåller sig till varandra.
Publikationer
- Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Annica Ådefors, 2022
- Hamid Asghari, Annelie Andersén, 2022
- Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Annica Ådefors, 2021
- Annelie Andersén, Annica Ådefors, Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, 2021
- Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Ann-Britt Enochsson, Annica Ådefors, 2021
- Annelie Andersén, Nina Kilbrink, Ann-Britt Enochsson, Annica Ådefors, 2021
- Annelie Andersén, Nina Kilbrink, Ann-Britt Enochsson, Annica Ådefors, 2021
- Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Ann-Britt Enochsson, Annica Ådefors, 2021
- Nina Kilbrink, Ann-Britt Enochsson, Annelie Andersén, Annica Ådefors, 2021
- Annica Ådefors, Ann-Britt Enochsson, Annelie Andersén, Nina Kilbrink, 2020
- Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Annica Ådefors, 2020
- Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Annica Ådefors, 2020
- Ann-Britt Enochsson, Annica Ådefors, Annelie Andersén, Nina Kilbrink, 2020
- Annelie Andersén, Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Annica Ådefors, 2020
- Jim Andersen, Annelie Andersén, 2019
- Hamid Asghari, Annelie Andersén, Maria Petersson, 2019
- Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Annelie Andersén, Annica Ådefors, 2019
- Susanne Gustavsson, Annelie Andersén, Mia Berglund, 2019
- Ann-Britt Enochsson, Annelie Andersén, Nina Kilbrink, Annica Ådefors, 2019
- Nina Kilbrink, Ann-Britt Enochsson, Annelie Andersén, Linda Söderlind, Annica Ådefors, 2018
- Annelie Andersén, Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, Linda Söderlind, Annica Ådefors, 2018
- Annelie Andersén, Hamid Asghari, Maria Petersson, 2018
- Annelie Andersén, Hamid Asghari, 2016
- Rose-Mharie Åhlfeldt, Annelie Andersén, Nomie Eriksson, Marcus Nohlberg, Erik Bergström, Simone Fischer-Hübner, 2015
- Jim Andersén, Annelie Andersén, 2014
- Rose-Mharie Åhlfeldt, Simone Fischer-Hübner, Urban Carlén, Annelie Andersén, Nomie Eriksson, Fredrik Björck, 2014
- Annelie Andersén, 2013
- Annelie Andersén, 2012
- Jim Andersén, Annelie Andersén, 2012
- Annelie Andersén, 2011
- Annelie Andersén, 2011
- Annelie Andersén, 2010
- Annelie Andersén, 2010
- Annelie Andersén, 2010
- Annelie Andersén, 2009