Anna Willman
Forskning
Forskningsprojekt
Peer learning projektet - är ett projekt inom ramen för lärande och kompetensutveckling. Projektet undersöker hur den pedagogiska modellen peer learning kan användas och bidra till sjuksköterskestudenters lärande, självständighet och professionella utveckling under verksamhetsförlagda utbildning, VFU. Projektet innefattas av flera studier med både kvalitativ och kvantitativ metod.
Holistisk hälsa - är ett påbörjat internationellt samarbetsprojekt med forskare från Karlstad universitet, Kerala Indien och Kapstaden Sydafrika.
CABNEI projektet - Capacity Building in Nursing Education in Indonesia (CABNEI) är ett Erasmus+ samverkansprojekt mellan Högskolan i Innlandet och Högskolan i Östfold, Karlstads universitet och Syddanska universitet från Scandinavium, samt fyra partner från Indonesien är involverade: Akepi Keperawatan Ibnu Sina, Syiah Kuala University, Muhammadiyah Aceh University och Keperawatan Poltekkes Kemenkes. Projektet syftar till att höja kompetensen hos lärare i sjuksköterskeutbildningarna och deras förmåga att underlätta inlärning som kommer att stärka kvaliteten på sjuksköterskeprogrammen. Vidare är målet att höja deras utbildningsnivå på sjuksköterskeprogrammen från diplom till kandidatexamen, och därmed förbättra sjuksköterskornas förmåga att ta sig an olika hälsoproblem i befolkningen och därmed öka kvaliteten på den kliniska omvårdnaden. Forskning inom projektet handlar bland annat om pedagogiska modeller inom sjuksköterskeprogrammen och verksamhetsförlagd utbildning, professionell kompetens och utveckling, samt utvärdering av de olika interventionerna inom projektet. Forskningen kommer innefattas av olika kvantitativa och kvalitativa metoder.
Undervisning
Undervisar i sjuksköterskeprogrammet och då främst inom onkologi, palliativ vård och vetenskaplig metod.
Handleder studenter och är examinerande lärare av examensarbeten, både på grund och avancerad nivå.
Examinator i sjuksköterskeprogrammet och uppdragsutbildningar relaterat till diabetesvård.
Kvalitetsansvarig lektor för kliniskt tekniskt centrum för sjuksköterskeprogrammet och specialistsjuksköterskeutbildningarna.
Biografi
Jag är legitimerad sjuksköterska och den kliniska erfarenheten finns huvudsakligen inom specialiserad hematologi-transplantationsverksamhet på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg men även onkologi och palliativ vård vid Centralsjukhuset Karlstad.
Utvalda publikationer
FORSKNING
Jag disputerade 2020 med en avhandling som handlar om nyutbildade sjuksköterskors kliniska kompetens, professionella utveckling och hur de upplever sin arbetssituation. Forskningen är relaterad till vilket behov nyutbildade sjuksköterskor har av fortsatt träning och hur kompetensen och behovet av träning utvecklas över tid. Forskningen handlar också om hur nyutbildade sjuksköterskor upplever sin arbetssituation.
Forsknings projekt
Peer learning projektet - är ett projekt inom ramen för lärande och kompetensutveckling. Projektet undersöker hur den pedagogiska modellen peer learning kan användas och bidra till sjuksköterskestudenters lärande, självständighet och professionella utveckling under verksamhetsförlagda utbildning, VFU. Projektet innefattas av flera studier med både kvalitativ och kvantitativ metod.
Holistisk hälsa - är ett påbörjat internationellt samarbetsprojekt med forskare från Karlstad universitet, Kerala Indien och Kapstaden Sydafrika.
CABNEI projektet - Capacity Building in Nursing Education in Indonesia (CABNEI) är ett Erasmus+ samverkansprojekt mellan Högskolan i Innlandet och Högskolan i Östfold, Karlstads universitet och Syddanska universitet från Scandinavium, samt fyra partner från Indonesien är involverade: Akepi Keperawatan Ibnu Sina, Syiah Kuala University, Muhammadiyah Aceh University och Keperawatan Poltekkes Kemenkes. Projektet syftar till att höja kompetensen hos lärare i sjuksköterskeutbildningarna och deras förmåga att underlätta inlärning som kommer att stärka kvaliteten på sjuksköterskeprogrammen. Vidare är målet att höja deras utbildningsnivå på sjuksköterskeprogrammen från diplom till kandidatexamen, och därmed förbättra sjuksköterskornas förmåga att ta sig an olika hälsoproblem i befolkningen och därmed öka kvaliteten på den kliniska omvårdnaden. Forskning inom projektet handlar bland annat om pedagogiska modeller inom sjuksköterskeprogrammen och verksamhetsförlagd utbildning, professionell kompetens och utveckling, samt utvärdering av de olika interventionerna inom projektet. Forskningen kommer innefattas av olika kvantitativa och kvalitativa metoder.
UNDERVISNING
Undervisar i sjuksköterskeprogrammet och då främst inom onkologi, palliativ vård och vetenskaplig metod.
Handleder studenter och är examinerande lärare av examensarbeten, både på grund och avancerad nivå.
Examinator i sjuksköterskeprogrammet och uppdragsutbildningar relaterat till diabetesvård.
Kvalitetsansvarig lektor för kliniskt tekniskt centrum för sjuksköterskeprogrammet och specialistsjuksköterskeutbildningarna.
BIOGRAFI
Jag är legitimerad sjuksköterska och den kliniska erfarenheten finns huvudsakligen inom specialiserad hematologi-transplantationsverksamhet på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg men även onkologi och palliativ vård vid Centralsjukhuset Karlstad.
PUBLIKATIONER
2022 Willman, A., Nilsson, J. & Bjuresäter, K. (2022). Professional development among newly graduated registred nurses working in acute care hospital settings –A qualitative explorative study. Journal of Nursing Management, https://doi.org/ 10.1111/jonm.13771
2020 Willman, A., Bjuresäter, K. & Nilsson, J. (2020). Newly graduated nurses´clincal competencies and need for further training in acute care hostpitals. Journal of Clinical Nursing, https://doi.org/10.1111/jocn.15207.
2020 Willman, A., Bjuresäter, K. & Nilsson, J. (2020). Insufficiently supported in handling responsibility and demands: Findings from a qualitative study of newly graduated nurses. Journal of Clinical Nursing, https://doi.org/10.1111/jocn.15483
2020 Willman, A., Bjuresäter, K. & Nilsson, J. (2020). Newly graduated registered nurses' self‐assessed clinical competence and their need for further training. Nursing Open, https://doi.org/10.1002/nop2.443
2020 Abelsson A, Willman A. (2020). Caring for patients in the end‐of‐life from the perspective of undergraduate nursing students. Nursing Forum, 1-6. https://doi.org/10.1111/nuf.12448
2020 Abelsson A, Willman A. (2020). Ethics and aesthetics in injection treatments with Botox and Filler. Journal of Woman & Aging. : https://doi.org/10.1080/08952841.2020.1730682
2018 Lerjestam, K., Willman, A., Andersson, I., & Abelsson, A. (2018). Enhancing the quality of crp perfomed by laypeople. Australasian Journal of Paramedicine, 15(4)1-5. hhtps://doi.org/10.33151/ajp.15.4.594
2014 ”Nordic Conference in Nursing Research”. Anna Willman, Gunilla Borglin och Carina Bååth. Accepterat abstract för muntlig presentation med titel: The steps needed in the search for qualitative studies- the challenges of conducting a meta-synthesis.
2013 Willman A. Petzäll K. Östberg A-L. Hall-Lord ML. (2013).The psycho-social dimension of pain and health-related quality of life in the oldest old. Scandinavian Journal of Caring Science: 27 (3) 534-540. hhtps://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2012.01062.x
2010 Willman A. Petzäll K. Östberg A-L. Hall-Lord ML. Older people’s perceptions of pain, health and psychosocial life. Workgroup of European Nurses Researchers (WENR), (posterpresentation), Rotterdam, Nederländerna, 4-8 Oktober, 2010. Journal of Clinical Nursing 19 (Suppl 1): 14-35.
Övrigt
Publikationer
- Christina Hammarberg, Anna Abelsson, Aysel Arslan, Anna Willman, 2024
- Anna Willman, Jan Nilsson, Kaisa Bjuresäter, 2022
- Anna Abelsson, Anna Willman, 2021
- Anna Willman, Jan Nilsson, Kaisa Bjuresäter, 2021
- Anna Abelsson, Anna Willman, 2020
- Anna Willman, Kaisa Bjuresäter, Jan Nilsson, 2020
- Anna Willman, 2020
- Anna Willman, Kaisa Bjuresäter, Jan Nilsson, 2020
- Kerstin Lerjestam, Anna Willman, Ingrid Andersson, Anna Abelsson, 2018
- Anna Willman, Kerstin Petzäll, Anna-Lena Östberg, Marie Louise Hall-Lord, 2013
- Anna Willman, Jan Nilsson, Kaisa Bjuresäter,