Anna Clara Rönner
Forskning
Det finns ett behov hos yngre elever att lära mer i skolan om mikroorganismer, infektionssjukdomar och smittspridning. Ett sätt att undersöka behovet är att belysa elevers förståelse kring och uppfattningar om mikroorganismer och smittspridning. Detta ger en bild av vad vilken undervisning som har nått fram och vad eleverna har behov av att veta mer kring och undervisas om.
Mitt tillvägagångssätt är att göra individuella, semistrukturerade intervjuer med 10- till 12 år gamla elever. Detta ger mig möjlighet att få en bild av den svenska kontexten i dagsläget, samt hur COVID-19-pandemin har påverkat elevers intresse och förståelse. Det är vanligt att vuxna berättar för barn att de ska tvätta händerna och stanna hemma när de är sjuka, men de lämnas inte sällan utan vetenskapliga förklaringar av hur smittspridning går till och varför det är så svårt att stoppa epidemier och pandemier (men hur vi tillsammans kan göra det). Att ge vetenskapliga beskrivningar skapar intresse, ger logiska förklaringar till restriktioner och skapar ansvarstagande unga samhällsmedborgare, vilket detta forskningsprojekt vill bidra till, liksom att inspirera till utveckling av skolans verksamhet.
Min forskning i stort handlar om transformation av kunskap. Jag undersöker hur kunskapen om mikroorganismer, infektionssjukdomar och smittspridning transformeras från akademi till klassrum. Huvudfokus för studierna är elevers förståelse (studie I-II) och lärares undervisning i grundskolan.
Undervisning
Min är undervisning är om ämnesdidaktik i biologi, kemi, fysik (NO) och teknik för blivande grundskollärare (F-3, 4-6, 7-9) och gymnasiet (i första hand KPU-studenter). Jag handleder vidare examensarbeten i lärarutbildningen. Jag kommer 2022-2023 ha kursansvar för en fördjupad kurs i ämnesdidaktik (ÄDI002) för blivande gymnasielärare i matematik, biologi och kemi.
KPU=kompletterande pedagogisk utbildning
Samverkan
Jag samverkar med med andra forskarstuderande, inom KÄKK, på Karlstads universitet, Högskolan Väst och Högskolan i Halmstad. Dessutom samarbetar jag med doktorander i FontD-nätverket, inom naturvetenskapens och teknikens didaktik. Min huvudhandledare Niklas Gericke är på Karlstads universitet och min biträdande är handledare Anna Jakobsson på Högskolan Väst.
- Käkk - Graduate school 2020-2025
Biografi
Innan jag började forska inom utbildningsvetenskap arbetade jag som lärare, först i gymnasieskolan (matematik, kemi, teknik, naturvetenskaplig specialisering och gymnasiearbeten), därefter som lärare i matematik, NO och teknik i årskurs 4-9. Har också undervisat blivande civilingenjörer i mikrobiologi på klass I-laboratorium. Tidigare forskning kan ses via länk:
https://www.researchgate.net/profile/Anna-Clara-Roenner
Min utbildningsbakgrund är civilingenjör i kemiteknik (CTH), Medicine doktor i Klinisk bakteriologi (GU) och leg. lärare för grundskola och gymnasium i kemi, matematik, naturvetenskaplig specialisering, NO och teknik.
Övrigt
Jag är inskriven som doktorand på institutionen där min huvudhandledare Niklas Gericke är professor (Niklas Gericke | Karlstads universitet (kau.se)), men min fysiska arbetsplats som lärarutbildare är på Högskolan Väst (HV) i Trollhättan. Mitt doktorandprojekt är ett samverkansprojekt mellan HV, KAU och Högskolan i Halmstad (HH).
Publikationer
- Anna-Clara Rönner, Anna Jakobsson, Niklas Gericke, 2024
- Anna-Clara Rönner, Anna Jakobsson, Niklas Gericke, 2024
- Anna-Clara Rönner, Anna Jakobsson, Niklas Gericke, 2023
- Anna-Clara Rönner, Anna Jakobsson, Niklas Gericke, 2023
- Anna-Clara Rönner, Anna Jakobsson, Niklas Gericke, 2023
- Anna-Clara Rönner, Anna Jakobsson, Niklas Gericke, 2022