Andreas Borg

Forskning
Hösten 2018 inkluderades programmering som ett nytt moment i flera av matematikkurserna i den svenska gymnasieskolan. Detta är en förändring som ställer nya krav på både elever och lärare. I min forskning studerar jag hur programmering kan införlivas som ett verktyg i matematikundervisningen och hur användandet av programmering som ett matematiskt verktyg kan främja specifika matematiska förmågor nära sammankopplade med matematisk problemlösning.
Programmering som verktyg vid matematisk problemlösning (Pedagog Värmland)
https://pedagogvarmland.se/filmer/forskning-programmering-som-verktyg-vid-matematisk-problemlosning
Undervisning
Vid sidan om mina forskningsstudier på Karlstads universitet så är jag lektor på Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Karlstad kommun. Jag undervisar även i ämnena matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad.
Samverkan
Forskning om skolans digitalisering (Region Värmland)
http://regionvarmland.se/2018/05/21/forskning-om-skolans-digitalisering/
Biografi
Månadens forskare (Pedagog Värmland)
https://www.pedagogvarmland.se/artikel/manadens-forskare-andreas-borg
Utvalda publikationer
Borg, A. & Fahlgren, M. (2025). Students’ Development of Instrumented Action Schemes for Numerically Determining Limits Using Programming. Digital Experiences in Mathematics Education.
Borg, A. & Fahlgren, M. (2023). Analysing mathematical programming schemes using different lenses. Nordic Studies in Mathematics Education, 28 (3-4), 199–219.
Borg, A. (2021). Designing for the incorporation of programming in mathematical education : Programming as an instrument for mathematical problem solving (Licentiate dissertation, Karlstads universitet).
Publikationer
- Andreas Borg, Maria Fahlgren - 2025
- Andreas Borg, Maria Fahlgren - 2023
- Andreas Borg - 2022
- Andreas Borg - 2021
- Andreas Borg, Maria Fahlgren, Kenneth Ruthven - 2020
