Tankeväckande och relevant bok som Open Access
2025-02-11De senaste 15 åren har Centrum för tjänsteforskning (CTF), med finansiering av KK-stiftelsen, byggt upp forskning i världsklass kring tjänsteinnovation, tjänstefiering och kundupplevelser. Lars Witell, professor i företagsekonomi, har varit redaktör för nya boken Service Innovation and Management.
– Vi har även fått möjligheten att bygga upp ISE – ett utbildningsprogram för kompetensutveckling av yrkesverksamma inom dessa områden, säger Lars Witell, professor i företagsekonomi vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet. I boken har vi försökt att skapa kunskap som är anpassad för utbildning av yrkesverksamma.
Boken är skriven på ett sätt så att kunskapen ska vara tankeväckande, relevant och engagerande för studenter. Innehållet bygger på samarbeten med företag som Volvo, Kongsberg, IKEA, ICA Maxi samt svensk sjukvård. Boken Service Innovation and Management ges ut som Open Access vilket innebär att den är fritt nedladdningsbar och tillgänglig för studenter utan kostnad.
– Boken tar upp traditionella frågeställningar som “Vad är en tjänst?”, och “Hur skapar vi värde genom tjänster?” men diskuterar också rollen av plattformar, cirkulär ekonomi och fygitala, där den digitala- och fysiska världen möts, tjänsteverksamheter, förklarar Lars Witell. Man kan också läsa mer om Svenskt Innovationsindex som CTF och Handelshögskolan har mätt och presenterat de senaste åren.
– Som universitetsanställda har vi flera uppgifter, säger Lars Witell. Vi ska vara forskare, lärare och arbeta med tredje uppgiften. Detta är ett projekt där vi försökt att kombinera dessa saker – det vill säga samskapa forskning med företag och organisationer och att dela den kunskapen med studenter och yrkesverksamma.
Boken baseras på forskning från projekten DISCERN och SISB med stöd från KK-stiftelsen.



