Ny bok: Handbook of Service Experience
2025-03-14Per Kristensson och Lars Witell är, tillsammans med Mohamed Zaki från Cambridge Service Alliance, redaktörer för den nya boken ”Handbook of Service Experience” som ger ett övergripande perspektiv på tjänsteupplevelser i affärssammanhang. Boken sammanför aktuell forskning med empiriska fallstudier och fokuserar på kundupplevelser, tjänstedesign, innovation och ledning i den digitala eran.
– Vi är glada över att presentera denna handbok, säger Per Kristensson, professor i psykologi och föreståndare vid CTF. Då vi fått många förfrågningar om vår forskning kring hur kunder, medborgare och patienter och andra användare upplever organisationers erbjudanden, valde vi att göra gemensam sak med Cambridge Service Alliance vid Cambridge University, som vi sedan flera år tillbaka har goda relationer med. Det är en fantastisk ynnest, och få förunnat, att samarbeta med ett av världens högst rankade universitet i en så viktig fråga som människors upplevelser av tjänsteorganisationer.
Boken ges ut av förlaget Elgar och innehåller 27 kapitel där forskare och praktiker presenterar nya teoretiska och praktiska insikter för att förbättra förståelsen av tjänsteupplevelser. Den ger exempel på hur digitala teknologier kan användas för att bättre designa, innovera och hantera kundupplevelser, samtidigt som hållbarhet, risker och etiska implikationer beaktas.
Boken riktar sig till studenter, lärare och forskare inom företagsekonomi och psykologi, digital marknadsföring och tjänstedesign, samt till yrkesverksamma och entreprenörer.
Flera forskare vid CTF har bidragit till boken, däribland Maria Åkesson, Nina Löfberg, Bård Tronvoll, Bo Edvardsson, Poja Shams, Jenny Karlsson, Klas Hedvall och Carolina Camén. Deras kapitel belyser kundupplevelser med fokus på områden som tjänstefiering, digitalisering, återbruk.

