Verktyg för strategisk utveckling och planering, 5 hp
Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla och stärka förmågan att arbeta strategiskt med utveckling och planering - för att öka dina chanser att uppnå verksamhetsmål och skapa resultat.
Om kursen
Här får du träna förmågan att arbeta med verktyg för strategiutveckling som skapar engagemang. Vi går igenom strategiforskningens utveckling med tyngdpunkt på vad som kännetecknar dagens forskning. Du får diskutera och analysera centrala begrepp, modeller och verktyg samt hur dessa används inom praktik och forskning. En stor del av kursen handlar om att pröva och analysera verktyg som adresserar frågor som: Hur kan vi kan förstå företagets omvärld och invärld? Hur kan vi staka ut en strategisk inriktning som håller över tid och hur kan vi i nästa steg få saker och ting att hända? En annan viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte och därför kommer kursinnehållet också delvis att anpassas utifrån kursens deltagare utifrån deras behov, önskemål och tidigare erfarenheter. Vår förhoppning är att deltagarna, efter avslutad kurs, har fått nya perspektiv på strategisk utveckling och fler verktyg i sin verktygslåda.
Denna kurs hjälper dig att stärka din kompetens kring strategiskt tänkande och därtill knutna arbetssätt vilket också stärker möjligheterna att ta ledande roller knutna till strategiarbete.
Efter genomförd kurs ska du kunna:
- Diskutera begrepp, modeller, teorier och perspektiv inom strategiforskning.
- Beskriva, diskutera, använda, analysera och kritiskt reflektera kring olika verktyg inom strategisk utveckling och planering.
- Tillämpa verktygpå aktuella utmaningar som företag, organisationer och samhälle upplever.
- Producera och presentera rapporter som följer akademiska krav.
FÖR VEM?
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och passar dig som är ledare, projektledare, affärsutvecklare och innovationsledare och vill bli bättre på att arbeta strategiskt med utveckling och planering.
Zoomträffar HT2024
- 19 september kl.13-16
- 3 oktober kl. 13-16
- 17 oktober kl.13-16
- 7 november kl.13-16
- 21 november kl.13-16
- 5 december kl. 13-16
- 12 december kl.13-16
GENOMFÖRANDE
I kursen varvas teori och praktik där arbetar aktivt med uppgifter och är aktiv i föreläsningar och diskussioner med föreläsare och övriga kursdeltagare. Du kommer aktivt delta i kursuppgifter och skriftligt förmedla dina reflektioner. En viktig del i kursen består av kunskap- och erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
EXAMINATION
Samtliga lärandemål examineras genom skriftliga och muntliga, individuella och gruppvisa uppgifter som diskuteras och presenteras skriftligt och/eller vid obligatoriska seminarier.
FÖRELÄSARE
- Bodil Sandén, ekonomie doktor med inriktning mot tjänsteinnovation, organisationsutveckling och arbetslivsnära forskning, är verksam inom undervisning och kursutveckling vid CTF och Karlstads universitet. Arbetar främst som konsult i eget bolag och i nätverket Coinnovate med uppdrag som rör innovation, process och samverkan inom och mellan akademi, näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer.
- Hans Björkman, ekonomie doktor med inriktning mot tjänsteinnovation, organisatorisk kreativitet och arbetslivsnära forskning, arbetar i huvudsak som konsult i eget bolag och i nätverket Coinnovate med uppdrag som rör innovation och organisationsutveckling inom näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer. Verksam inom undervisning och kursutveckling inom entreprenörskap, innovation, strategi och organisationsutveckling vid CTF och Karlstads universitet samt är affilierad forskare vid Chalmers.
- Lisa Johnsson, organisationsutvecklare och beteendevetare, arbetar som konsult i eget bolag samt i nätverket Coinnovate med uppdrag som rör innovation, process och samverkan inom och mellan akademi, näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer. Vid CTF och Karlstads universitet arbetar hon med kursutveckling i samverkan med företag.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 högskolepoäng varav lägst 30 högskolepoäng på grundnivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6 eller engelska A. Motsvarandebedömning kan göras.