Tjänstefiering – från teori till praktik, 5 hp
Vill du ta din organisation till nästa nivå och skapa mer värde för dina kunder samt fördjupa dina kunskaper om tjänstefiering, tjänsteekosystem och cirkulär omställning? Då är denna kurs för dig!
Om kursen
Ta del av kunskap och konkreta modeller, teorier och verktyg som hjälper dig att tillämpa tjänstefiering i din organisation och som kan underlätta den förändringsprocess som tjänstefiering innebär.
Kursen behandlar begrepp som tjänsteekosystem, värdeskapande och hållbarhet med särskilt fokus på företag inom tillverkningsindustrin, även om modeller och teorier som presenteras är applicerbara inom andra organisationer. Stor vikt läggs på erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare och lärare samt att lära av varandra.
Efter genomgången kurs kommer du att ha utvecklat en plan för hur den egna organisationen praktiskt kan genomföra den förändringsprocess som tjänstefiering innebär.
Du lär dig att:
- Förklara, analysera och kritiskt reflektera kring hur företag kan skapa värde för sina kunder, sig själva och andra aktörer i tjänsteekosystemet genom ett utökat tjänsteerbjudande
- Utifrån teorier kring cirkulär ekonomi och cirkulära strategier visa hur tjänster kan användas som möjliggörare för den cirkulära omställningen
- Diskutera begrepp, modeller, teorier och metoder inom tjänstefiering med stöd i relevant teoribildning planera, bedöma och kritiskt reflektera kring hur tjänstefiering kan gå till i praktiken.
Tjänstefiering är viktigt inom olika verksamheter och skapar förutsättningar för:
- Ökad konkurrenskraft: Tjänstefiering innebär att ett företag fokuserar på att erbjuda tjänster istället för enbart produkter. Detta kan öka företagets konkurrenskraft genom att det kan differentiera sig från sina konkurrenter och erbjuda en mer komplett lösning till kunderna.
- Förbättrad kundupplevelse: Genom att fokusera på tjänster kan ett företag skapa en bättre kundupplevelse genom att erbjuda tjänster som stödjer och förbättrar användningen av produkterna. Detta kan leda till mer lojala kunder och ökad kundnöjdhet.
- Ökad lönsamhet: Genom att erbjuda tjänster kan ett företag öka sina intäkter och lönsamhet. Tjänster kan ofta säljas till högre priser än produkter och kan också bidra till att bygga relationer med kunderna och generera uppsäljning och förlängning av avtal.
- Anpassning till förändrade marknadstrender: Marknaden förändras ständigt och företag som kan anpassa sig till dessa förändringar har större chanser att överleva och växa. Tjänstefiering kan hjälpa företag att anpassa sig till nya marknadstrender och behov hos kunderna.
FÖR VEM?
Detta är en vidareutveckling av kursen "Introduktion till tjänstefiering" och vänder sig till dig som är yrkesverksam, främst inom tillverkande företag men även inom handel eller offentlig sektor, och som är intresserade av tjänstefiering och arbetar med tjänste- och verksamhetsutveckling. Du behöver inte ha läst "Introduktion till tjänstefiering" för att gå denna kurs.
Föreläsare
Maria Åkesson, lektor och forskare i företagsekonomi, Siri Jagsted, lektor och forskare i företagsekonomi, båda är verksamma vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Klas Hedvall, forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och projektledare på Chalmers Industriteknik.
GENOMFÖRANDE
Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier där du får diskutera och dela erfarenheter med andra kursdeltagare. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Kursens mål examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
SCHEMA ZOOMTRÄFFAR HT2024
- Kursintroduktion. och introduktion till modul 1: 5/11, kl. 13-15
- Diskussionsseminarium modul 1: 12/11, kl. 13-15
- Presentationsseminarium modul 1: 19/11, kl. 13-16
- Introduktion modul 2: 26/11, kl. 13-15
- Diskussionsseminarium modul 2: 3/12, kl. 13-15
- Presentationsseminarium modul 2: 17/12, kl. 13-16
- Introduktion modul 3: 14/1, kl. 13-15
- Diskussionsseminarium modul 3: 21/1, kl. 13-15
- Presentationsseminarium modul 3: 28/1, kl. 13-16
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.