Tjänstedesign – kundbehov, metoder och implementering, 5 hp
Kundupplevelser och att skapa värde för kund är en viktig framgångsfaktor för företag och organisationer. I den här kursen lär du dig hur du skapar tjänster och upplevelser som möter kundens behov med hjälp av olika metoder och modeller inom tjänstedesign.
FÖR VEM?
För dig som är yrkesverksam och som arbetar med tjänstedesign eller tjänsteutveckling inom näringslivet och vill få ökad förståelse för hur du kan använda användarcentrerade metoder för att utveckla bättre tjänster. Kursen passar också dig som är verksam inom offentlig sektor och som vill kunna skapa bättre användarupplevelser.
Verktyg för att skapa bättre tjänster och värde för kund
I denna kurs får du fördjupad kunskap om tjänstedesignmetoder och hur de kan tillämpas i olika sammanhang och områden, med fokus på att identifiera och förstå kundens behov. Du lär dig analysera och skapa insikter från behovsmönster och utveckla lösningar som utgår från kundernas behov samt får kunskap om utmaningar kopplade till implementering av tjänster och tjänsteerbjudande.
Erfarenhetsutbyte är en viktigt del i kursen där du ges möjlighet att diskutera, byta erfarenheter och lära av andra kursdeltagare samt forskare med expertis från området.
Du får:
- Kunskap om tjänstedesign och olika metoder och modeller samt hur dessa kan användas för att skapa tjänster och upplevelser som möter kundernas behov.
- Verktyg för att identifiera, både uppenbara och dolda, kundbehov samt lära dig hur du kan använda detta underlag för att utveckla konkreta tjänsteerbjudanden.
- Lära dig hur man kan implementera kvalitetsparametrar och samordning mellan olika tjänsteleverantörer för att skapa en sömlös kundupplevelse.
ZOOMTRÄFFAR HT2024
- 18 september kl.13-14
- 26 september kl. 13-16
- 16 oktober kl. 13-16
- 6 november kl. 13-16
- 4 december kl. 13-16
- Deadline för inlämning av examinationsuppgift 18 december
GENOMFÖRANDE
Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier. En central del i kursen är att reflektera kring tillämpning av begrepp, teorier, modeller och metoder på egna organisationer samt dela och diskutera utmaningar och erfarenheter med varandra. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Kursens mål examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
Kursledare
Mikael Johnson, forskare och lektor i företagsekonomi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.