Nudging och beteendeförändring, 5 hp
Målet med den här kursen är att ge dig ökad kunskap om och förståelse kring beteendeförändring. En speciell typ av beteendeförändring som kursen fokuserar på handlar om nudging.
Om kursen
I dagens samhälle finns det många situationer där människor måste förändra sitt beteende för att bättre kunna nå individuella och samhälleliga mål. Nudging och beteendeförändring är viktiga kunskaper för alla personer som försöker förändra andra människor till mer hållbara beteenden.
Kursen kommer att ge dig kunskap som kan användas för att designa förslag till beteendeförändring i samband med exempelvis organisationsförändringar, samhällsförändringar eller andra typer av händelser som kräver att större grupper ändrar sina beteenden i någon utsträckning. Kursen behandlar även motivationsteori och centrala nya modeller för storskalig beteendeförändring.
Du får ta del av teoretisk kunskap om psykologiska teorier om vad som förändrar människors beteende samt om därtill relevanta praktiskt utformade modeller. Genom att koppla detta till egna verksamhet kan förståelsen för beteendeförändring underlättas.
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- Känna till och förstå relevanta teorier, samt dess metodologiska bakgrund, om nudging och beteendeförändring.
- Använda och tillämpa metoder för nudging och beteendeförändring inom relevanta områden.
- Förklara hur psykologisk forskning kan användas för att genomföra storskalig beteendeförändring.
- Ha kännedom kring etiska och moraliska dilemman i samband med insatser för beteendeförändring.
Schema Zoomträffar VT2025
- 14 januari 13.00-13.45 Introduktion
- 21 januari 14.00-16.00 Seminarium 1
- 11 februari 14.00-16.00 Seminarium 2
- 19 februari 14.00-16.00 Seminarium 3
- 11 mars 14.00-16.00 Seminarium 4
- 1 april 14.00-16.00 Seminarium 5
- 8 april 14.00-15.00 Q & A Seminarium
- V 19 Deadline VG-uppgift fredag 9 maj 16.00
FÖR VEM?
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill stärka sin teoretiska och praktiska förståelse för nudging och beteendeförändring i relation till vissa specifika utmaningar.
GENOMFÖRANDE
I kursen varvas teori och praktik där du är aktiv i föreläsningar och diskussioner med föreläsare och övriga kursdeltagare. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande i gruppdiskussioner. Diskussionsinnehållet bestäms delvis av deltagarna och utgår från deras erfarenheter, frågor och utmaningar i sin verksamhet. En viktig del i kursen består av kunskaps- och erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Föreläsare och kursansvarig
- Per Kristensson, professor i innovation och konsumentpsykologi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet.
EXAMINATION
Kursen examineras genom teoretiska och praktiska uppgifter som diskuteras och presenteras.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.