Datadriven tjänsteinnovation, 5 hp
Genom denna kurs får du ökade kunskaper om datadriven tjänsteinnovation och hur du kan använda systematisk insamling av användardata som grund för tjänsteutveckling och innovation.
Om kursen
Här får du lära dig mer om systematisk datainsamling, analys av användardata samt hur företag och andra organisationer kan använda insikter från detta arbete vid tjänsteutveckling och innovation.
Målet är att ge ökad kunskap om teorier, modeller, metoder samt etiska och legala överväganden som ligger till grund för en systematisk insamling av användardata och hur dessa metoder och överväganden på ett strukturerat sätt kan vara en grund för tjänsteutveckling och innovation. Olika typer av scenarier för datainsamling och analys presenteras och deltagarna får reflektera över dessa i relation till egna verksamheter eller tidigare arbetslivserfarenhet.
Du lär dig att:
- Redogöra för teorier, modeller och metoder samt motivera dess relevans för datadriven tjänsteinnovation.
- Förklara och analysera hur organisationer kan utveckla/ förnya sin verksamhet och tjänsteerbjudande med hjälp av användardata.
- Redogöra för lagar och regler om användning och insamling av användardata, både på individ- och samhällsnivå.
- Kritiskt reflektera över datadriven tjänsteinnovation utifrån etiska aspekter.
För vem passar kursen?
För dig som är yrkesverksam och vill lära dig mer om datadriven innovation och hur du kan arbetar med systematisk datainsamling, analys av användardata samt hur företag och organisationer kan använda insikter från detta arbete vid tjänsteutveckling och innovation. Kursen riktar sig specifikt till dig som befinner sig i uppstartsfasen av, eller som har planer att starta, systematisk insamling av användardata för tjänsteutveckling och innovation.
GENOMFÖRANDE
I kursen varvas teori och praktik där du får delta i föreläsningar och diskussioner med föreläsare och övriga kursdeltagare. Du kommer aktivt delta i kursuppgifter och skriftligt förmedla dina reflektioner. En viktig del i kursen består av kunskap- och erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform och via Zoom-träffar. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng.
Zoom-träffar
- 22 mars, 13.00-14.00: Session 1, Introduktion
- 26 mars, 14.00-16.00: Session 2, Litteraturseminarium
- 9 april, 13.00-16.00: Session 3, Litteraturseminarium
- 16 april, 13.00-16.00: Session 4, Litteraturseminarium
- 23 april 14.00-16.00: Session 5, Workshop
- 2 maj 14.00-16.00: Session 6, Workshop
- 13 maj 14.00-16.00: Session 7, Compliance and service innovation
- 22 maj 14.00-16.00: Session 8, Presentationsseminarium
Kursledare
Peter Samuelsson, lektor i företagsekonomi och forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
Examination
Samtliga lärandemål examineras genom skriftliga och muntliga, individuella och gruppvisa uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
Behörighetskrav
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.