Affärsmodeller i en tid av transformation, 5 hp
Utvecklingen i dagens samhälle går fort och med denna snabba transformation följer nya utmaningar. Här får du ökad kunskap om hur affärsmodeller kan användas för att analysera problem och utmaningar med fokus på värdeskapande i företag och andra organisationer. Kunskap som kan användas för att utveckla verksamheter, få ökad lönsamhet och stärkt konkurrenskraft.
Om kursen
Den här kursen ger dig fördjupad kunskap om affärsmodeller och du kan använda affärsmodeller för att skapa värde för dina kunder i dagens samhälle. Kursen består av följande tre moduler:
- Affärsmodeller – vad är det?
- Affärsmodeller och innovationer
- Hållbara affärsmodeller.
Kursen behandlar begrepp, teorier och modeller med fokus på värdeskapande och med koppling till digitalisering, innovationer och hållbarhet. Konkreta vertyg och utmaningar med koppling till området kommer att presenteras.
Efter genomgången kurs kommer du få en tydligare förståelse för hur affärsmodeller inom den egna organisationen kan stärkas och utvecklas.
GENOMFÖRANDE
Kursen är uppbyggd av moduler där du tar del av forskningsartiklar och filmer samt deltar i föreläsningar och diskussionsseminarier. Kursen förutsätter självständigt arbete, textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande. En central del i kursen är att deltagarna tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna problem och delar erfarenheter med varandra. Diskussionsinnehållet i kursen bestäms delvis av deltagarna och utgår från erfarenheter, frågor och utmaningar kopplat till egna verksamheter.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform samt via Zoom-träffar.
ZOOMTRÄFFAR HT2024
- 09 oktober 13-14 Introduktion
- 16 oktober 14-16
- 23 oktober 14-16
- 30 oktober 14-16
- 06 november 14-16
- 13 november 14-16
- 27 november 14-16
- 11 december 9-12 Examinationsseminarium
Målgrupp
Det här är en kurs för dig som är yrkesverksam och som vill öka sina kunskaper om affärsmodeller. Den passar exempelvis dig som är verksam i ledningsgrupp och i din roll som chef, projektledare, försäljare, produktionschefer, marknads- och kundansvarig samt medarbetare inom produkt- och tjänsteutveckling.
FÖRELÄSARE
Patrik Gottfridsson, lektor i företagsekonomi, som undervisar och forskar inom marknadsföring och service management med fokus på B2B-kontexter och innovation. Kristin Svärd, doktorand i företagsekonomi med fokus på digitala innovationer och dess påverkan på individer, organisationer och samhälle. Peter Samuelsson, doktor i företagsekonomi, som forskar och undervisar inom tjänsteinnovation, affärsmodeller och implementering av tekniska innovationer. Samtliga är verksamma vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
EXAMINATION
Sker genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6 eller engelska A. Motsvarandebedömning kan göras.