CTF Consumer Lab
CTF Consumer Lab är en testmiljö för experiment inom vår konsumentforskning som främst används vid ögonspårningsstudier, Eye-tracking, för att identifiera olika typer av förpackningars kommunikativa och säljande egenskaper i samband med inköpstillfället.
- Att studera ögonrörelser ger oss möjligheten att förstå de bakomliggande processer som omedvetet används av konsumenter för att filtrera och jämföra produkter och fatta beslut. Med hjälp av vårt tesmiljö kan vi gräva djupare i konsumenternas grundläggande beteenden och identifiera vad som driver deras köpbeslut, säger Poja Shams, koordinator för CTF Consumer Lab.
Att förstå konsumentens omedvetna processer är nyckeln till att förutsäga beslut och med hjälp av snabba och enkla experiment kan forskarna studera beslutsprocessen i detalj.
- Vi vet idag att vi genomgår tre faser inför beslut, men vad vi inte riktigt vet är hur dessa faser påverkar varandra. Genom att kunna studera varje fas och manipulera butikshyllor för att påverka faserna kommer vi ett steg närmare den faktiska beslutsprocessen och vad som påverkar denna.
I ett flertal experiment har forskarna studerat hur förpackningars placering i en butik påverkar konsumenters beslutsfattandet.
- Den grundläggande frågan är om förpackningens placering i hyllan har betydelse vid beslutsfattande och om placeringen på produkten agerar som kvalitetsegenskap. Vi studerar även sökprocessen inför ett beslut och de faser som konsumenterna genomgår för enkla beslut i dagligvaruhandeln. Vi frågar oss om det finns specifika strategier som används och hur igenkänning och preferens påverkar dessa strategier. Tidigare erfarenheter har en betydelse vid köp, men att kartlägga betydelsen med hjälp av seendet är något som tidigare inte genomförts och med hjälp av CTF Consumer Lab kan vi idag komma svaren ett steg närmare.
I dagens alltmer mångfacetterade butiksmiljöer är det viktigt att förpackningar kommunicerar ett tydligt budskap. Vi undersöker, utöver förpackningens placering på hyllor, även sambandet mellan minne, uppmärksamhet och placering av enskilda text- och bildelement på förpackningar. Genom att i experimentsituationen presentera verbala och visuella stimuli på olika sidor av förpackningar kan vi studera sådana processer i detalj. Detta är viktigt för konsumenten, som genom välutformade förpackningar lättare kan hitta den han/hon söker. Det har även konsekvenser för marknadsförare, då ett rätt placerat text- eller bildbudskap kan öka försäljningen av en given förpackning.