Innovation och tjänstedesign i det nya samverkanslandskapet
Det övergripande syftet med projektet är att, med fokus på nytta för hela transportsystemet, utveckla, vidareutveckla och pröva nya och etablerade metoder, verktyg och arbetssätt utifrån en tjänstelogik och som är anpassad för kontexter där innovation sker i samverkan. Det mer långsiktiga syftet är att stärka innovationsförmågan i hela transportsektorn. Projektet leds av Mikael Johnson, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF).
Projektet genomförs i huvudsak genom två parallella delprocesser. Den första handlar om att följa och stödja ett antal skarpa utvecklingsinitiativ och den andra består av ett skräddarsytt utbildnings- och erfarenhetsutbytesprogram om innovation och tjänstedesign för tjänsteledare inom Trafikverket. Under dessa nätverksträffar vidareutvecklas och prövas tjänstebaserade metoder, verktyg och arbetssätt som är anpassade för kontexter där innovation sker tillsammans med flera aktörer.
- Det är svårt för oss att på förhand veta vilka metoder som kan komma att bli aktuella. Allt beror på var utvecklingsinitiativen vi kommer att arbeta tillsammans med står och vilka utmaningar de ser. Men det kan exempelvis handla om metoder för omvärldsanalys: trendspaningar, scenarioteknik, konsekvensanalyser, metoder för idégenerering som As easy as 536 eller för metoder för tjänstedesign som användarscenarios, upplevelsekartläggning, tjänstekartor och många fler. Vi förutspår att det kommer att vara stor spridning på behov och utmaningar och att många olika analysmodeller kommer att användas.
Det är också därför som projektets andra del blir så viktig. Där skapar vi en arena för ett bredare erfarenhetsutbyte och att bygga en gemensam ”bank” med modeller och verktyg. Där bygger vi ett ”större gemensamt vi” kring innovation och tjänstedesign.
Projektmål
- Stärkt kunskap om open innovation management som tar utgångspunkt i en tjänstelogik
- Ökad kunskap om intra- och interorganisatorisk samverkan som tar utgångspunkt i en tjänstelogik
- Stärka transportsystemets innovationsförmåga
- Stärka transportsystemets aktörers förmåga att samverka, såväl med varandra som internt
- Kunskapsdelning och erfarenhetsåterföring om innovationssamverkan och tjänstedesign mellan involverade aktörer samt genom vetenskaplig publicering