Samverkan skola och forskning
Ämnesdidaktiken är ett kraftfullt medel för skolutveckling. En forskning som är relevant för skolverksamheten behöver ske i samarbete med verksamma i skolan. CSD strävar efter att samarbeta med lärare och skolledare både för att skapa ny kunskap och för att sprida befintlig kunskap.
I arbetet med att utveckla ämnesdidaktisk forsknings bygger och medverkar CSD i nätverk med forskare och lärare nationellt och internationellt.
Inom CSD finns expertkunskap inom komparativ ämnesdidaktik, lärande inom geografi, historia, religion och samhällskunskap. Tag gärna kontakt med oss för att diskutera utveckling av forskning, att ta fram forskningsöversikter och för fortbildning.
Två huvudsyften kan utpekas för ett utvecklat samarbete mellan CSD och skolor.
Skolutvecklingsperspektivet
- Att bidra till stärkandet av verksamheten i skolorna för de medverkande kommunerna, avseende kvalitet och måluppfyllelse
- Att lyfta fram forskningens möjligheter att förbättra undervisningen i skolan och att länka skolan till aktuell forskning
- Att bidra till den kollegiala diskussionen kring problem och möjligheter i undervisningen
Forskningsperspektivet
- Att gemensamma forskningsprojekt, på olika nivåer, kan bredda och fördjupa den ämnesdidaktiska kunskapen på området
- Fler personer vid skolan erövrar kompetensen att undersöka den egna verksamheten i skolan
- Genom ett nära samarbete skola-högskola kan nya intressanta forskningsfrågor genereras. Eleverna i skolan får en naturlig länk till universitet och högskolor.