Bibliotekets E-resurser hemifrån
Studenter och anställda har tillgång till bibliotekets databaser och andra e-resurser hemifrån genom att logga in med Kauid. Överst på denna sida listar vi de eventuella problem vi känner till och hur du kan försöka att lösa problemen.
Inga kända problem just nu.
Kontakta biblioteket för hjälp med åtkomst till våra e-resurser.
Logga in med KauID utanför universitetsområdet
- Välj först en databas, e-tidskrift eller e-bok bland länkarna på bibliotekets hemsida eller välj en fulltextartikel i OneSearch.
- Klicka på länken till databasen eller e-tidskriften. Använder du OneSearch kan du klicka på "Hello guest. Login for full access" som visas i toppmenyn eller välja en fulltextlänk.
- Då öppnas en webbsida där du skriver in ditt KauID / Studentkonto
Tillgängliga E-resurser utanför universitetsområdet
De flesta databaser, E-tidskrifter och E-böcker är tillgängliga utanför universitetsområdet, men det finns till exempel en del databaser som inte kan nås utanför universitetet. I databaslistan A-Ö finns information om varje databas tillgänglighet. Klicka på INFO efter respektive databasnamn. Står det "Campusområdet" vid "Tillgänglighet" går det att nå databasen hemifrån.
Skapa länkar till databaser, artiklar, e-böcker m.m.
Biblioteket använder sig av EZProxy för att skapa länkar som kan nås även utanför universitetsområdet. Vill man skapa länkar till en artikel, e-bok eller någon annan av bibliotekets e-resurser så att den går att nå utanför universitetet, måste länken börja med:
- https://login.bibproxy.kau.se/login?url=
Det är detta prefix som gör att inloggningsrutan för KauID kommer upp. Infoga prefixet före den vanliga länken.
Läs mer om hur du skapar proxylänkar till e-resurser
Tekniska krav
- Du behöver installera Adobe Acrobat reader för att kunna läsa Pdf-artiklar. Andra pdf-läsare fungerar inte alltid.
- För att ladda ner och läsa kopieringsskyddade e-böcker från bibliotek krävs det både ett läsprogram (ex. Adobe Digital Editions) och Adobe ID.
Läs mer om hur du laddar ner e-böcker. - Din webbläsare måste tillåta cookies.
- Det kan vara svårt att använda äldre versioner av webbläsare. Om du får problem att nå en resurs, testa att uppgradera till en ny version, eller använd en annan webbläsare, till exempel Firefox eller Chrome.
Problem med inloggning
Får du inte upp inloggningssidan är det förmodligen en brandvägg eller proxy-inställning hos din operatör som ligger bakom. Observera att det ibland inte fungerar att logga in till våra e-resurser från skolor, landsting eller andra arbetsplatser. Det beror på att deras brandväggar eller inställningar blockerar bibliotekets e-resurser.
Har du tekniska problem, kontakta