Anna Fyrberg Yngfalk
Anna Fyrberg Yngfalk är lektor och forskare vid Handelshögskolan Karlstads universitet och vid Centrum för Tjänsteforskning (CTF).
I sin forskning studerar Anna hur marknadsföringsdiskurser formar individer och organisationer men också vad effekterna är av det marknadssamhälle som vi lever i termer av makt och maktstrukturer. I sin forskning och undervisning arbetar Anna även med att föra fram och utveckla feministiska perspektiv på marknadsförings- och tjänsteforskningen, något som ofta får stå tillbaka inom dessa fält. Hennes senaste projekt handlar om kundens "suveränitet" i dagens samhälle och hur kundorienteringsideal formar och styr serviceinteraktioner inom detaljhandeln. Detta innebär bland annat att uppmärksamma hur dessa generar problematiska maktrelationer som resulterar i ohållbara arbetsmiljöer för många, men också till reproducerandet av ojämställda marknader mer generellt.
Publikationer:
- Fyrberg Yngfalk, Anna and Yngfalk, Carl (2019) “Modifying markets: Consumerism and institutional work in nonprofit marketing” Marketing Theory, DOI: https://doi.org/10.1177/1470593119885169
- Charitas, Vassilis, Fyrberg Yngfalk Anna, Per Skålén (2019) “Made to run: Biopolitcal Marketing and the making of the self-quantified runner, Marketing Theory, 19(3), 347-366
- Fyrberg Anna, (2017) Konsumentbeteende och genus - en forskningsöversikt, Rapport 2017:10, Konsumentverket.