• 2024-05-30

Samverkan för optimerad energianvändning

Ett nytt samarbete mellan installationsbranschen och akademin ska resultera i korta och behovsanpassade kurser inom hållbar utveckling och fastighetsautomation, med start i januari 2025. Samarbetet mellan Installatörsföretagen, Karlstad universitet, Chalmers tekniska högskola, Luleå tekniska universitet och Örebro universitet ska stärka företags och individers förmåga att arbeta med den hållbara omställningen och optimera användningen av energi.

– Detta är verkligen ett tvärvetenskapligt projekt i nära samverkan med företagen och deras behov, säger Lena Brunzell, lektor i miljö och energisystem vid Karlstads universitet. De ämnen som medverkar hos oss är byggteknik, datavetenskap, elektroteknik, fysik, företagsekonomi, kulturgeografi och miljö- och energisystem.

Tack vare ny teknik och nya krav från EU stärks nu installationsbranschens förutsättningar att arbeta med energieffektivisering och förbättringar av byggnaders energipresentanda.

• 2024-05-28

Hållbar och effektiv pelletsproduktion

Intresset för hållbar energiproduktion är stort och pellets är en energikälla som är både effektiv och förnybar. En nyligen publicerad avhandling handlar om hur man genom olika sågspånsblandningar och lagringstider kan tillverka pellets på effektivare sätt.

– I min forskning har jag tittat på hur sågspån från trädets olika delar påverkar slutprodukten och vilken roll torkprocessen har, säger Workson Siwale, som nyligen disputerat i ämnet miljö- och energisystem. Målet är att tillverka pellets med jämnare kvalitet, undvika lagringsförluster och samtidigt öka kunskapen om hur olika träspånblandningar påverkar slutprodukten.

• 2024-05-27

Student vid Elitidrottsuniversitetet tog guld i styrkelyft i junior-EM

Axel Isberg, 19 år, student vid Elitidrottsuniversitetet, Karlstads universitet blev nyligen europamästare i utrustat styrkelyft vid junior-EM i Luxemburg. Detta blir tredje gången gillt eftersom han tagit guldmedaljer vid europamästerskap även 2022 och 2021.

Sammanlagt lyfte Axel Isberg nästan ett ton och slog juniorrekord i tre moment. Vi säger stort grattis!

– Tack, det var kul, det är lika kul varje gång. Jag lyfte 390 kg i knäböj, 220 i bänkpress och 325 kg i marklyft. I utrustad styrkelyftning, använder vi knäböjsdräkt som stödjer kroppen och lindar knäna hårt för att få mer stöd. Det ger mer stöd an klassisk styrkelyftning där jag tar 330 kg i knäböj.

Du läser till civilingenjör inom datateknik parallellt samtidigt som du tränar och tävlar på elitidrott, hur tycker du att det funkar?

• 2024-05-21

Felicia brinner för naturvetenskap och teknik

Felicia Öberg är student på civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi och sitter också med i IVA:s studentråd, där hon driver frågor som bland annat handlar om att öka intresset för utbildningar inom naturvetenskap och teknik.

– Jag har nu suttit i IVA:s studentråd ett år och det har var väldigt intressant och inspirerande, säger Felicia Öberg. En gång i månaden ses vi i studentrådet på något av lärosätena. Nu har vi just haft ett månadsmöte här på Karlstads universitet. Månadsmötena handlar om att planera vår verksamhet, som till exempel har handlat om att skriva en artikelserie om vad man kan arbeta med när man tagit sin examen som civilingenjör och att inspirera fler unga till att bli entreprenörer.

• 2024-05-20

Forskningsteam testar nytt cirkulärt skogsgödsel i Värmland

Forskningen handlar om att testa en ny typ av skogsgödsel, baserad på näringsrika restflöden från massa- och pappersbruk. Kretsloppet sluts därmed genom att man tar vara på restprodukter och återför näringsämnen till den växande skogen.

– I vår projektgrupp ingår flera företag, universitet och organisationer, säger Maria Sandberg, docent i miljö- och energisystem vid Karlstads universitet. Hon är också forskningsledare för det samverkansprojekt som ligger bakom utvecklingen av en ny typ av gödsel för växande skog, kallat berikat hydrokol.

• 2024-05-16

Ett steg närmare hållbar vattenkraft

Forskare vid Karlstads, Göteborg och Lunds universitet har i ett nytt projekt målet att göra vattenkraften mer miljövänlig. I takt med att klimatförändringarna påverkar våra vattendrag, söker de nya sätt att skydda livet i vattnet och samtidigt säkerställa en pålitlig elproduktion.

Projektet tar sig an den svåra balansgången mellan att generera vattenkraftsel och bevara naturen. Genom att kombinera olika åtgärder på olika platser enligt ett så kallat portföljkoncept, hoppas forskarna minska miljöpåverkan med fokus på ett helt avrinningsområde utan att förlora vattenkraftens förmåga att snabbt anpassa produktionen efter energibehovet.