Förskollärarprofession och svensk förskola - omstruktureringar i en tid av minskad nativitet och ekonomiska nedskärningar
Förskollärarprofession och svensk förskola - omstruktureringar i en tid av minskad nativitet och ekonomiska nedskärningar
2025-2029

”Stopp och belägg - har ni verkligen behov av alla förskolor ni planerar?” Så lyder uppmaningen hösten 2024 från SKR till kommuner som planerar nya förskolor. Uppmaningen belyser ett framtidsscenario för svensk förskola grundat i en minskad nativitet de kommande tio åren. Var tionde förskola kommer att behöva stängas och resurserna måste minska med cirka 12 % jämfört med dagens tilldelning. Samtidigt visar forskning hur krav på lärararbetet ökar och arbetet blir alltmer komplext att genomföra.
Mot denna bakgrund syftar projektet till att bidra med kunskap om hur samhällsförändringar inverkar på det svenska utbildningssystemet – här avgränsat till exemplet förskola, lärare i förskola samt förskollärarutbildning. Projektet är relevant för hela utbildningssystemet; hur planering, ekonomi, rekrytering liksom hur lärares professionella identiteter påverkas av omstruktureringar och nedskärningar. Genom att förstå utbildningssystemet som ett ekologiskt samverkande system, snarare än som oberoende delar, kan vi bättre identifiera hur olika delar påverkar varandra och vilka olika samvarierande aspekter som utbildningspolicy i förlängningen måste beakta.
Projektets data belyser och fokuserar på olika konsekvenser av omstruktureringar och nedskärningar i svensk förskola. Metodiskt och teoretiskt avser projektet att bidra till tolkning och förståelse av såväl det rörliga som det kontextberoende genom:
- Semistrukturerade intervjuer med förskollärare, studenter, vårdnadshavare, fackliga företrädare och kommunala tjänstemän. Data beskrivs och tolkas i termer av agens (erfarenheter och visioner) samt hur policy iscensätts i förskoleverksamheter (policy enactment)
- via svar på strukturerade och öppna enkätfrågor till förskollärarstudenter (sista terminerna) analysera visioner och eventuella farhågor som studenter ger uttryck för om sin kommande professionsutövning
- narrativa analyser av politiska och fackliga beslutsdokument
Medverkande: professor Annica Löfdahl Hultman, lektor Katarina Ribaeus, doktor Maria Lennartsdotter, adjunkt Karolina Kjellberg, adjunkt Majvor Dahlgren Levin, lektor Susanne Hansson, doktorand Martina Jordan
