Tillbuds- och olycksrapportering
Vid akuta händelser, ring alltid 112.
Tillbud eller olyckor, som inte är akuta, anmäls i IA-systemet. Du som är student gör anmälan i Mitt Kau där IA-systemet finns i genvägarna:
Ett tillbud är en händelse som hade kunnat leda till sjukdom eller olycksfall med personskador, men där ingen skada uppstod. En olycka är när någon har blivit skadad. Här är några exempel:
- Tillbud: oönskad händelse som hade kunnat leda till ohälsa eller olycksfall men som slutade väl. Något höll på att hända. (Oj!)
- Olycksfall: oönskad händelse som leder till skada eller sjukdom. (Aj!)
- Färdolycka: någon har skadat sig på väg till eller från universitetet. (Aj!)
Det är möjligt att rapportera händelser i efterhand, allvarligt tillbud eller olycka ska dock anmälas inom 24 timmar.
Hur gör jag för att använda IA?
När du skapar en ny händelse i IA systemet genereras ett mail till de roller som behöver information om händelsen, exempelvis säkerhetschef och skyddsombud. Om något blivit fel i din anmälan kan du kontakta någon av superanvändarna:
- HR-strateg Emelie Hessel, emelie.hessel@kau.se
- Säkerhetschef Jan Gambring jan.gambring@kau.se
Vad är IA-systemet?
IA-systemet är ett webbaserat incidentrapporteringssystem som ger stöd i det systematiska arbetsmiljö- och förbättringsarbetet. I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingår att alltid rapportera, dokumentera, åtgärda och följa upp risker, tillbud och olyckor. Genom att använda IA kan vi få en mer kvalitetssäkrad hantering av våra rapporteringar och åtgärder. IA är framtaget av AFA försäkring och utvecklas löpande i samverkan med IA-systemets användare.
Här kan du läsa mer om IA-systemet:
Om något händer
Universitetets servicetelefon 054–7002323 är tillgänglig dygnet runt och via den kan du få hjälp av vaktmästare eller väktare. Det kan till exempel handla om att du har låst dig ute, hamnar i en situation där du känner dig otrygg eller upptäcker något som behöver en brådskande åtgärd.
Läs mer här: