IT-stöd till studenter
Som student vid Karlstads universitet har du tillgång till en rad olika digital tjänster. De allra flesta når du genom att aktivera ditt studentkonto (KauID).
Studentsupporten
Hos studentsupporten kan du få hjälp med frågor som rör ditt KauID, Wiseflow, studentmejlen, det trådlösa nätverket, datorarbetsplatserna i biblioteket med mera. Studentsupporten ger dig också handledning i de vanligaste Office-frågorna och hjälper dig med inställningar på din egen bärbara dator. Studentsupporten finns i Välkomstcentret.
- Fysiskt: vardagar kl 11.00-13.00.
- E-post: studentsupport@kau.se
- Telefon: 054 - 700 16 95
Vad krävs av min dator?
- Dator med Windows, macOS eller Linux. Så kallade ChromeBooks rekommenderas ej.
- Uppdaterat anti-virusskydd.
- Uppdaterad webbläsare. Vissa digitala tjänster fungerar sämre i vissa webbläsare så ha minst två varianter installerade.
- Ett ordbehandlingsprogram. Microsoft Office 365 tillhandahålls gratis till studenter på Karlstads universitet. Läs mer om hur du laddar ner programvaran här.
Vad behöver jag som student?
Många kurser går på distans. Tillgång till dator är ett måste oavsett vilken form av utbildning du har valt. Observera att Chromebooks och liknande har begränsningar i appar och att det inte går att installera fristående program som eventuellt krävs för din utbildning och är alltså inte ett alternativ för universitetsstudier. På Zooms sida står det att din dator behöver som lägst ha 4GB i RAM, men rekommendationen är minst 8 GB för stabila möten i Zoom.
Utrustning för distansstudier
För att kunna ta del av utbildningen via Zoom (e-möten via Internet) krävs att du som student har tillgång till utrustning som klarar detta. Ett alternativ kan vara att använda datorer på t ex Lärcentra eller bibliotek om det finns möjlighet att sitta enskilt. Du behöver ett eget headset och en stabil internetuppkoppling.
Tillgång till internet
För att kunna delta i videomöten behövs en stabil uppkoppling till Internet. Det största problemet med alla e-mötesystem är ljudet, t.ex. att man hör ett eko av sig själv, att ljudet hackar eller att man inte hör något alls. Dessa problem är relaterade till uppkopplingshastighet och bandbredd. Det krävs att du:
- har stabil internetuppkoppling
- om du använder mobilt bredband eller wifi, se till att ha en så stabil uppkoppling som möjligt
- om du sitter hemma: se till att andra familjemedlemmar inte är aktiva med bandbreddskrävande aktiviteter, t.ex. webbfilmer och online-spel.
WiFi
På Kau ska du ansluta till wifi-nätverket eduroam. Om du upplever problem med det trådlösa nätet på Karlstads universitet kan du hjälpa oss att bli bättre genom att fylla i vårt formulär:
Office 365
Karlstads universitet tillhandahåller Office 365 gratis till alla studenter. Läs mer om hur du laddar ner det:
Om du vill ha en e-postadress kopplad till universitetet kan du använda e-posten i Office 365. Genom att lägga till @student.kau.se till ditt KauID får du din e-postadress. Du loggar in med ditt lösenord till KauID.