Nätverksdag 24 november 2017
Speciallärarprogrammet vid Karlstads universitet bjuder in till en nätverksdag
24 november 2017, kl 9.30-16.00 på Karlstads universitet

Inbjudan vänder sig till alla intresserade speciallärare och specialpedagoger, både studenter och yrkesverksamma.
Nätverksdagen är en möjlighet att skapa en mötesplats för att knyta och utveckla kontakter, såväl inom verksamhetsfältet som mellan verksamhet och universitet. Vår ambition som arrangörer är att nätverksdagen skall kunna utgöra ett forum för att diskutera forskningsresultat, utveckla nya forskningsidéer, men också bidra till att utveckla utbildningar som svarar mot de behov som finns i verksamheten.
PROGRAM
Lokal Lagerlöfsalen, 1A305. Seminarielokaler meddelas vid registreringen.
09:30 – 10:00
Registrering och fika i Transformum – i anslutning till Lagerlöfsalen.
10:00 – 10:40
Inledning av Karin Bengtsson, programledare
RUC:s specialpedagogiska samrådsgrupp – en länk mellan universitetet och fältet
Monica Evermark, föreståndare för RUC, och Kerstin Göransson, professor och ämnesansvarig, berättar om samrådets arbete (med tid för frågor och idéutbyte).
10:40 – 12:00
Økt språklig og kulturelt mangfold i skolen – utfordringer og muligheter
Lise Iversen Kulbrandstad är professor i norskdidaktik vid Avdelningen for lärarutbildning och naturvetenskap vid Högskolan i Hedmark. Hon är också gästprofessor i svenska som andraspråk vid Karlstads universitet.
12:00 – 13:00
Lunch i Transformum
13:00 – 14:00
Valbara seminarier – omgång 1
14:00 – 14:30
Fika
14:30 – 15:30
Valbara seminarier – omgång 2
15:30 – 16:00
Avslutning i Lagerlöfsalen
Samma seminarier genomförs två gånger, enligt de angivna tiderna. I samband med anmälan nedan anger du därför två olika seminarier.
Kostnad för dagen inklusive lunch samt för- och eftermiddagsfika: 255 kr exklusive moms.
Anmäl dig senast 2017-11-03 via denna länk: ANMÄLAN
Antalet platser är begränsat, så principen först till kvarn gäller.
VALBARA SEMINARIER
Till samtliga seminarier uppmanas du att ta med egna erfarenheter och frågor inom rubrikens tema som du vill diskutera. Kortare föreläsningar och gemensamma samtal kommer att varvas.
1. Särskolans identitet? – lärare om särskolans Vad? Hur? och Varför?
- Kerstin Göransson, professor i specialpedagogik
- Karin Bengtsson, lektor i specialpedagogik
På seminariet presenteras några resultat från en stor enkätundersökning som lärare som undervisar elever mottagna i särskolan har deltagit i. Med det som underlag diskuterar vi hur särskolans identitet framträder, hur vi kan förstå resultaten och konsekvenser för elevernas utbildning.
2. Neuropsykiatriska funktionshinder – att översätta medicinska paradigm till pedagogisk praktik i ett utbildningsperspektiv.
- Bo-Lennart Ekström, lektor i specialpedagogik
Bo-Lennart visar från sin tidigare forskning att den tidigare vetenskapsbaserade kontro-versen om DAMP (1996-2006) bidrog till att lyfta frågan om neuropsykiatriska diagno-sers roll i den pedagogiska praktiken. Idag föreligger en promemoria från Utbildnings-departementet om att utöka speciallärar- och specialpedagogutbildningarna med ”Special-pedagogisk kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter”. Hur har policy och kunskapsläge förändrats på vägen mellan kontroversen om DAMP och Utbildningsdepar-tementets nyligen publicerade promemoria?
3. Design för skrivande och läsande i det digitala lärandelandskapet
- Karin Forsling, lektor i specialpedagogik, Karlstads universitet
Kan digitala lärmiljöer och lärsituationer designas i förskoleklass och på lågstadiet så att alla elever erbjuds optimala möjligheter till litteracitet?
Seminariet inleds med resultat från Karins aktuella forskning inom området för att sedan fortsätta med erfarenhetsutbyte där vi lyfter och diskuterar frågor som: ”Hur ser det ut i din verksamhet? Vilka utmaningar/möjligheter finns?”
4. Estetiska ämnen - en del av specialpedagogikens verksamhetsområde?
- Anna Sjöqvist, doktorand i pedagogiskt arbete
- Susanne Hansson, lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik
Vilken betydelse kan estetiska ämnen ha för elever i behov av särskilt stöd? I vilken utsträckning berörs estetiska ämnen av specialpedagogiska insatser? Med utgångspunkt i forskning inom området och seminariedeltagarnas egna erfarenheter diskuteras synen på och värdet av estetiska ämnen i relation till både andra ämnen, elevernas lärande och det specialpedagogiska verksamhetsområdet.
5. Gränsdragningar i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd – kategoriseringar och förhandlingar mellan professioner
- Marie Tanner, universitetslektor i pedagogiskt arbete
- Ulrika Brolinson, doktorand i pedagogiskt arbete
Med utgångspunkt från en pilotstudie om speciallärares/specialpedagogers erfarenheter av de nya riktlinjerna kring särskilt stöd diskuteras vad detta betyder i relation till hur elevers svårigheter beskrivs samt hur samverkan mellan arbetslag, elevhälsa och skol-ledare tar form.
6. Förutsättningar för elevinflytande
- Eva Andersson, universitetsadjunkt
Kan undervisningen utformas så att alla elever blir delaktiga i sin lärprocess genom infly-tande över undervisningens form och innehåll? På seminariet redovisas några resultat från Evas aktuella studie om elevinflytande i grundsärskolan. Därefter diskuterar vi om förutsättningar för elevinflytande utifrån era verksamheter.
