Om Sol

Inom SOL (Skolutveckling, Organisation & Ledarskap) finns forskare organiserade från flera olika kunskapsfält med ett gemensamt intresse för skolors olika verksamheter. Skolor verkar i en värld som förändras vilket leder till nya utmaningar. Skolors förmåga att motivera elever för studier, deras sätt att förbereda för fortsatt utbildning, och att få dem att prestera samt att verka i ett demokratiskt samhälle ger anledningar till förbättringsinsatser. Barn och ungdomar bildas av skolorna så att de med goda kunskaper och ett kritiskt förhållningssätt kan förvalta samhälle och natur för hållbar utveckling. Skolor är ständigt utsatta för förändringskrav. Hur skolor ska kunna svara upp mot de många kraven på förändring är i fokus inom SOL.
Den växande didaktiska kunskapen har ibland haft svårt att bli tillämpad inom skolorna. Det har inte räckt med att den presenterats för lärare och rektorer. Skolornas interna normer och värdesystem har varit motståndskraftiga mot förändring och äldre lösningar har blivit kvar, trots övertygande demonstrationer som baserats på systematisk didaktisk kunskapsvidgning. Det är i detta sammanhang som kunskapsfälten inom SOL får sitt värde. För att en förbättring av undervisningen ska kunna inta sin kvalitetshöjande plats i skolans inre arbete behöver de som verkar inom skolorna behärska de kunskaper som utvecklats om hur en förbättring kan initieras, implementeras och institutionaliseras i skolan. Dessa kunskaper har vuxit fram och finns samlade inom skolutvecklingsområdet. Sådana förbättringsprocesser där elevernas lärande och utveckling står i centrum för arbetet har prövats och vuxit fram inom SOLs olika tvärvetenskapliga kunskapsfält.
Skolförbättring är ett av de ledande begreppen som ligger till grund för verksamheten inom SOL. Vi använder begreppet framförallt för att fånga kunskapsbildningen om skolors utveckling. Förbättring innebär att funktionaliteten ökar i de separata delar som en skola innehåller och att delarnas funktioner samordnas på ett mer ändamålsenligt sätt så att skolan som helhet bättre lyckas nå de strävanden som finns för densamma.
