Aktuellt
Seminarier hösten 2025
Under hösten bjuder vi in till tre SOL-seminarier. De planeras och genomförs tillsammans med RUC och Värmlands skolchefsgrupp. Datumen är klara (save the dates). Mer preciserad information kommer. Några av doktoranderna i SOL-gruppen lägger också fram sina pågående forskningstexter för granskning under hösten. Vi uppmärksammar detta. Det är inte självklart att doktorandseminarierna sänds över Zoom, men det händer.
27 aug, kl. 13–15, sal 3D 512a
Doktorandseminarium: Annika Pettersson 50%-seminarium för andra delen av doktorsavhandling, diskutand lektor Peter Nyström, GU.
10 sep, kl. 13–15, sal 3D 512a
Doktorandseminarium: Susanne Mellerskog 50%-seminarium för doktorsavhandling, diskutand docent Jaana Nehez, MAU.
24 sep, kl. 13–15, sal 3D 512a
Doktorandseminarium: Annika Byström 50%-seminarium för doktorsavhandling, diskutand docent Lill Langelotz.
8 okt, kl. 13–15, sal 3D 512a och Zoom
SOL-seminarium: Fil. Dr. Malin Kronqvist Håård presenterar sin avhandling Technologies of Power in a State-initiated School Improvement Programme: Governing by school self-improvement.
12 nov, kl. 13–15, sal 3D 512a och Zoom
SOL-seminarium: Anette Olin Almqvist, SOL:s gästprofessor fr.o.m. hösten 2025, presenterar sig och sin forskning. I ett stort forsknings- och utvecklingsprogram i Ifous regi, har Anette arbetat som vetenskaplig ledare de senaste tre åren. Hon kommer att utgå ifrån den forskning och de erfarenheter som gjorts under dessa tre år för att prata om hur man kan bedriva denna typ av storskaligt utvecklingsarbete baserat på aktionsforskning, vilket resulterar i både kunskaps- och verksamhetsutveckling. Programmet omfattar 11 kommuner och 450 medverkande förskollärare och ledare.
19 nov, kl. 13–15, sal 3D 512a
Doktorandseminarium: Jakob Naeser Skov 50%-seminarium för licentiatuppsats, diskutand docent Ulf Leo, UmU.
3 dec, kl. 13–15, sal 3D 512a och Zoom
SOL-seminarium: Emelie Johansson presenterar sin rykande färska avhandling. Avhandlingen är en aktionsforskningsstudie om Rektorers professionella lärande som förändring i och för praktik. I aktionsforskningen deltog 16 rektorer som ville utveckla sättet att leda digitalisering i förskolan. Genom att studera förändringsprocessen bidrar avhandlingen med kunskap om hur rektorers professionella lärande kan arrangeras för att leda till förändring i praktiken, samt hur betydelsefulla aspekter såsom tid och känslor verkade i rektorernas förändringsprocess.
Anette Forssten Seiser och Teresa Berglund presentera en nyligen publicerad artikel som de skrivit tillsammans med Anna Mogren. I artikeln beskrivs var och hur mellanledare (t.ex. förstelärare) kommunicerar med sin kollegor på skolor som lyckats väl i implementeringen av Lärande för Hållbar Utveckling (LHU). De kommer använda AI som hjälp i sin presentation. Artikeln heter Leading from the middle: the role of communication in implementing education for sustainable development och kan läsas i sin helhet här: https://doi.org/10.1080/19415257.2025.2574067
5 dec, kl. 13– ca 15, fredag, sal 9C 203
Disputation: Emelie Johansson försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete Rektorers professionella lärande som förändring i och för praktik. Länk till avhandlingen publiceras 14/11.
18 dec, kl. 13–15, torsdag, sal meddelas senare
Doktorandseminarium: Emma Nilsson 50%-seminarium för andra delen av doktorsavhandling, diskutand professor Michael Tengberg, KAU.
----------
Pågående forskning
Gå gärna in på sidan Projekt (länk i menyn) där du kan ta del av pågående forskning inom SOL. Vi fyller på kontinuerligt med ny information och kontaktuppgifter om du vill veta mer.
På sidan Publikationer (länk i menyn) kan du hitta artiklar, avhandlingar och litteratur som SOL-forskare publicerat. Även denna fylls på kontinuerligt med ny litteratur.
- - - - - - - -
SOL: Skolutveckling, Organisation och Ledarskap
Anmäl dig till gruppens e-post-lista för ytterligare information och Zoomlänkar (mejla Ami eller Thomas)